Nieuwe vondsten op golfbaan De Stippelberg Bloemen en planten

Nieuwe vondsten op golfbaan De Stippelberg

Gemert-Bakel 18 februari 2020

Nieuwe vondsten op golfbaan De Stippelberg

Dat Golfbaan De Stippelberg in 2018 en 2019 als enige Nederlandse golfbaan is genomineerd voor de World Golf Award voor de milieuvriendelijkste golfbaan mag geen toeval heten. Het vaste team van IVN Gemert-Bakel onder leiding van Lenie van Hal en Anton Sijbers onderstreept dat nog eens met de ontdekking van 36 nieuwe plantensoorten dit jaar. Deze natuurliefhebbers speuren iedere maandagmiddag nauwgezet het golfterrein af. In de nazomer en vroege voorjaar de hogere delen en in de echte zomermaanden vooral langs het water. Voor hun veiligheid dragen ze rode hesjes, zodat ze door de golfers snel worden opgemerkt. Voor hen is de aanwezigheid van de IVN-ers al heel vertrouwd.

Anton verteld: “We hebben over het hele jaar 425 plantensoorten geteld.In totaal zijn er van de 425 planten een 36 soorten zeldzaam tot zeer zeldzaam”.

Als planten op de rode lijst worden geplaatst dan betekent dat dat zij het of niet goed doen en in elk geval in aantal afnemen of dat ze zeldzaam tot zeer zeldzaam zijn”. Door verbetering van de omgevingsfactoren kan de achteruitgang worden tegengegaan . Natuurorganisaties kunnen daarbij helpen. Sommige planten zijn ook wettelijk beschermd. Daarvoor ligt een natuurakkoord dat in 2011 door gemeenten en provincies is vastgelegd. Volgens dit akkoord kunnen bijvoorbeeld boeren subsidie krijgen voor het op een natuurlijk manier beheren van hun landbouwgrond.

Afgelopen jaar vonden we voor ons een 36 tal nieuwe planten vertelt Lenie:” Hiervan zijn ook weer een aantal bijzondere soorten. Deze waren voor ons nieuw dat wil niet zeggen dat ze hier niet al groeiden. Misschien hadden we dat deel van de baan nog niet gelopen of waren er niet in het juiste seizoen”. Wij melden onze vondsten bij waarnemingen.nl, het grootste natuurplatform van Nederland en onderdeel van Stichting Natuurinformatie. Zij beoordeelt onze meldingen. De hele lijst is te vinden op de website www.golfbaanstippelberg.nl. Het IVN-team gaat zich bij de inventarisatie van wilde planten dit jaar vooral toeleggen op het determineren van de grassen- en zeggenfamilie. Deze activiteit naast het plaatsen van een ooievaarsnest, een insectenhotel, vogelkasten en het duurzame onderhoud van het terrein maakt De Stippelberg tot een zeer milieuvriendelijke golfbaan. Voor een World Award moet echter het Zweedse Ekerum Resort Öland worden geklopt. Een harde dobber, want die golfbaan won al drie jaar op een rij. Maar wie weet lukt het een keer dankzij deze volhardende IVN-vrienden.

Foto: warkruid