De Vlindertuin

Vlinders, wie ziet ze niet graag rondvliegen. Mooie kleuren hebben ze. Zelfs nachtvlinders zijn soms heel mooi. Kijk maar eens naar de sint jansvlinder. Of de nachtpauwoog. De sint jansvlinder is een vlinder die overdag vliegt. Dat het een nachtvlinder is zegt niet dat hij alleen 's nachts vliegt. Vele wel, maar daar zijn best wel wat uitzonderingen. De nachtvlinders zijn de vlinders die geen knop aan het eind van hun antennen hebben. Soms zijn de antennen van een nachtvlinder geveerd. Er zijn alleen al in Nederland meer dan 2000 soorten.

Kom eens kijken in de tuin. Ook als iemand van de werkgroep, of IVN leden, niet aanwezig is bent u van harte welkom in de tuin.

De vlinderwerkgroep gaat in maart/april weer van start met het onderhoud van de vlindertuin. Vorig jaar zijn enkele bomen gekapt en de zon heeft nu meer invloed, waardoor meer vlinders langs zullen komen.

Regelmatig zijn de dames en heren op maandagmiddag in de vlindertuin om te wieden, snoeien en wat er zoal meer gedaan moet worden. Het is elk jaar weer een kleurig geheel waar heel wat beestjes zoals insecten, bijen en ook egels hun weg vinden. Is er eens een slakje, dat is niet erg, dat vindt die egel heel lekker.

Waar is de tuin? Achter het Andringahûs in Aldeboarn.
Doelhôf 1, Aldeboarn

Bijenhotel
In de gaatjes maakt de vrouwtjesbij, van de solitaire bij, kamertjes en in elk kamertje legt ze een voorraad aan van stuifmeel en nectar. Hierop legt ze een eitje. Het mengsel van stuifmeel en nectar dient als voedsel voor de jonge bij. Het volgend jaar zal deze uit haar nest komen en voor nageslacht zorgen.

Vlinderkast
Een vlinderkast is een aanwinst voor uw tuin. Er zitten verticale sleuven in waardoor de vlinders naar binnen kunnen. Hier vinden vlinders een ongestoorde rustplaats voor de nacht én voor de winter. Hang de kast op een plek uit de wind, het moet niet inregenen.