Korte paddenstoelencursus

Met de minicursus van IVN Geldrop over de opruimers in de natuur ga je paddenstoelen nog meer waarderen. De twee lessen op dinsdagavond zijn in natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. De excursies zijn op twee zaterdagen. Start 5 oktober, afsluiting 21 oktober. Inschrijven kan tot 1 oktober.

Zwammen in geuren en kleuren
Als je oog hebt voor het kleine, gaat er een grote wereld voor je open. Je gaat steeds meer zien! En als je weet dat niet iedere paddenstoel een hoed en een steel heeft, of op een elfenbankje lijkt, herken je eerder laag-bij-de-grondse ‘rare dingen’. Bollen, sterren, kelkjes, koralen, sponzen: het zijn wat vormen die je kunt aantreffen.  De variëteit is enorm en dat is niet zo gek. Naar schatting komen in Nederland namelijk meer dan 10.000 soorten voor. Spoiler: daarvan ga je er in de korte startcursus van IVN Geldrop slechts een klein aantal herkennen. En een waarschuwing: als je het paddenstoelenvirus oploopt, word je verliefd op het plooirokje, ‘moet en zul je’ nestzwammetjes ontdekken en droom je van heksenkringen.

Mee op ontdekkingsreis?
Durf je het aan, wil jij meer weten over paddenstoelen? De twee lessen zijn op donderdagen 5 en 19 oktober van 20.00-22.15 uur, in natuurinformatiecentrum De Paardenstal. Docent Harrie Broeksteeg gaat onder meer in op de ecologie, de levenscyclus en bedreiging van de paddenstoelen, de kringloop van de natuur en determinatie (benoeming). Vóór de koffiepauze is er theorie en na de korte pauze is er practicum. De excursies zijn op zaterdag 7 oktober (13.30-16 uur) en 21 oktober (9.30-12 uur). De gebieden wordt t.z.t. bepaald.

Info en aanmelden tot 1 oktober:
Het lesgeld bedraagt € 30, cursusmateriaal en koffie/ thee inbegrepen (voor IVN-leden € 25). Betaling door overmaking op IBAN-nummer NL41 RABO 0135180554 t.n.v. IVN Geldrop onder vermelding van ‘paddenstoelencursus’. Aanmelden kan via cursussen.ivn@gmail.com. Zie voor meer info en activiteiten de website www.ivn.nl/geldrop.

De foto is gemaakt door Liesbeth Dirkse.

Waar
IVN Natuur- informatiecentrum “de Paardestal
Helze 8
5662 KA Geldrop