Steven Kamerling: ‘Een label moet inspireren, stimuleren en uitdagen om te innoveren’

Werklandschappen van de Toekomst 19 februari 2024

Wanneer ben je een ‘werklandschap van de toekomst’ en welke stappen kun je zetten om dat te worden? Het programma Werklandschappen van de Toekomst ontwikkelt een methodiek met bijbehorend ‘Werklandschappenlabel’ dat daarbij moet helpen. Zo’n label is geen doel op zich, maar het draagt wel bij aan de ambitie van het programma: een nieuw normaal, waarin bedrijventerreinen transformeren naar groene, gezonde, energie-efficiënte en klimaatbestendige plekken. ‘Het helpt bij het bepalen van je ambitie en deze concreet te maken, geeft sturing en houdt je scherp’, vertelt Steven Kamerling, senior procesmanager bij NL Greenlabel en trekker van dit project binnen Werklandschappen.

Wat gaan jullie precies doen binnen de coalitie Werklandschappen van de Toekomst?

‘NL Greenlabel wil Nederland vergroenen en verduurzamen en zo de waarde van groen verdubbelen in 2030. We hebben al veel methodieken ontwikkeld om dat handen en voeten te geven. We hebben inmiddels onder meer labels op tuin-, terrein- en gebiedsniveau die helpen om vanaf het begin te werken aan de verduurzaming van je opgave en deze te behouden in de gebruiksfase. Die kennis zetten we in als partner binnen Werklandschappen van de Toekomst. Met de coalitie, bedrijventerreinen en gebruikers daarvan werken we aan de ontwikkeling van een breed gedragen Werklandschappenlabel voor het programma.’

Hoe kan zo’n label bedrijventerreinen straks helpen?

‘Een label is een kader dat helpt om de juiste vragen op het juiste moment te stellen. Zie het als een dashboard met thema’s, indicatoren en prestatieniveaus. Waardoor je weet: als ik dit behaal, dan scoor ik voldoende. En als ik dan nog een paar stappen extra zet, dan ben ik uitmuntend of innovatief. Op basis daarvan kun je je ambitie bepalen als bedrijventerrein. Het helpt je bij het uitstippelen van een plan: waar wil je naartoe en welke stappen moet je dan zetten? En het houdt je scherp: het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld niet alleen bezig bent met klimaatadaptatie, maar ook met de gezondheid van je medewerkers. Het kader wordt voor iedereen toegankelijk. Het idee is dat je daarnaast ook certificering kan aanvragen via een onafhankelijk adviseur. Ik kan me voorstellen dat zo’n certificaat bijvoorbeeld nodig is om in aanmerking te komen voor financiële voordelen. Maar hoe dat precies gaat werken, dat gaan we nader onderzoeken tijdens het programma.’

Wat vraagt het om zo’n label te ontwikkelen voor Werklandschappen van de Toekomst?

‘Er ligt al een goede basismethodiek en we hebben ervaring in het opstellen van een methodiek binnen een multidisciplinair team. Op een bedrijventerrein heb je natuurlijk wel met andere opgaven en uitdagingen te maken dan in bijvoorbeeld een woonwijk. Daarom onderzoeken we dit jaar met de coalitie wat nodig is om bedrijventerreinen aantrekkelijk te maken voor de toekomst. Jongeren van nu zijn uiteindelijk degene die aan de slag gaan op bedrijventerreinen. Wat maakt het voor hen prettig om daar te werken? Zij willen daar misschien kunnen sporten of vinden het belangrijk dat er een crèche is. En zij komen misschien niet meer met de auto maar met andere vormen van transport. Dat heeft allemaal invloed op zo’n label de indicatoren en de prestatieniveaus die je daarin meeneemt.’

Wat is de eerste stap?

‘De eerste stap is de neuzen dezelfde kant op krijgen binnen de coalitie: Wat is een ‘werklandschap van de toekomst’? Waar moet dat aan voldoen, welke onderwerpen (thema’s en functies) kunnen we hierin onderscheiden? En we gaan de bedrijventerreinen vragen: waar lopen jullie tegenaan en waar hebben jullie behoefte aan? Het kan zijn dat ze stappen willen zetten, maar dat daar wel financieel iets tegenover moet staan, zoals een lagere rente. Onderzoekers binnen Werklandschappen van de Toekomst doen een literatuurstudie en benchmark naar de thema’s gezondheid, klimaatadaptatie, biodiversiteit, wonen en recreatie en energie in relatie tot groene daken en wanden. Zij brengen in kaart wat in onderzoeken staat over wat wel en wat niet werkt.’

Hoe ziet het proces eruit?

‘Uiteindelijk wil je een label hebben dat breed geaccepteerd wordt, dat huidige problematiek adresseert, inspireert met voorbeeldmaatregelen, stimuleert om aan de slag te gaan én uitdaagt om te innoveren om te groeien naar een werklandschap van de toekomst. En veel wat binnen het programma Werklandschappen van de Toekomst ontwikkeld wordt, moet uiteindelijk ook een plek krijgen binnen het label. We gaan de methodiek testen en kijken waar we tegenaan lopen, het is learning by doing. En hopelijk is er dan over een aantal jaar een goed werkbaar label dat door iedereen wordt gedragen en door alle bedrijventerreinen kan worden ingezet om te komen tot of te groeien naar een Werklandschap van de Toekomst.’

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Werklandschappen van de Toekomst? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

 

Deel deze pagina