Over het programma

In Nederland hebben we ongeveer 3800 bedrijventerreinen, bij elkaar een gebied bijna zo groot als de Veluwe. Vaak grijze terreinen vol beton, asfalt en steen. Waar je, laten we eerlijk zijn, het liefst zo min mogelijk komt. Toch werkt bijna 1 op de 3 mensen op zo’n terrein, en verdienen we er met z’n allen 40% van het geld. Kan dat anders? Jazeker! Daarom zijn meer dan 30 partijen samen het programma Werklandschappen van de Toekomst gestart. We willen geen bedrijventerreinen, maar werklandschappen. Gebieden waar ruimte is voor natuur en mensen. Terreinen die beter bestand zijn tegen schade door wateroverlastdroogte- en hitte. Waar werknemers gelukkiger, productiever en gezonder zijn.

Ons doel is om een zwerm in beweging te krijgen, waar steeds meer terreinen bij aansluiten. Zo verwachten we dat over negen jaar minstens 1000 terreinen in transitie zijn naar ‘werklandschap van de toekomst’. Voor 2032 moeten er zó veel natuurrijke, bedrijvige terreinen opgepopt zijn, dat we ons niet meer kunnen voorstellen hoe grijs en versteend het ooit was.

Onze aanpak

De transitie naar toekomstbestendige ‘werklandschappen’ bestaat uit veel puzzelstukjes. Daarom werken we samen in een brede coalitie van ruim 30 partners, van ondernemers, onderzoeks- en onderwijsinstellingen, overheden en (maatschappelijke) organisaties. We gaan als volgt te werk:

1. We werken aan het oplossen van wat economen ‘marktfalen’ en ‘systeemfalen’ noemen. De markt en regelgeving doen hun werk niet goed. Daar zijn oplossingen voor en die gaan wij vinden.
  2. We testen wat wel en niet werkt en alles wat we ontdekken delen we met wie het maar wil horen.
  3. We helpen bedrijventerreinen die ook een werklandschap van de toekomst willen worden op gang. Met tips & tools waar en hoe ze kunnen beginnen, hoe ze aan geld komen, en vooral: wie ze nodig hebben om het voor elkaar te krijgen. En toegankelijke inspiratie en geleerde lessen bij andere bedrijventerreinen op de vele relevante en integrale thema’s.
  4. Al die natuurrijke werklandschappen vragen om veel groene vingers. Daarom werken we aan een sterke, duurzame en innovatieve groensector, en daar nemen we ook meteen de groenprofessionals van de toekomst in mee.

Wie zijn we?

Er haken steeds meer partijen aan bij onze beweging. Deelnemende partijen van het eerste uur zijn: Arcadis, Centre of Expertise Groen (Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool, HAS Hogeschool, Hogeschool Inholland), CLOK, Dolmans Landscaping Group, Donker Groep, DuurzaamDoor, Heijmans N.V., idverde Nederland, IVN Natuureducatie, Kim van der Leest, Koninklijke Ginkel Groep, Ministerie van BZK, Ministerie van IenW, Ministerie van LNV, MKB-Nederland, MVO Nederland, Natuur- en Milieufederaties, Next2Company, NextGreen, NL Greenlabel, Rebel Group, RIVM, RVO, Samen Klimaatbestendig, SKBN, Stadswerk, Stec Groep, Stichting Steenbreek, TAUW, Transitiemakers, TU Delft, VHG, VNO-NCW, Vrije Universiteit Amsterdam, Vogelbescherming Nederland, Wageningen University & Research, Yuverta (Wellantcollege, Helicon en Citaverde), PVB Nederland en Collectief Natuurinclusief.

Het initiatief voor dit programma is genomen door IVN Natuureducatie. Voor de uitvoering is een stichting Werklandschappen van de Toekomst opgericht.

Bestuur

Het bestuur van de stichting Werklandschappen van de Toekomst wordt gevormd door (van links naar rechts):