OUDE TOOLBOX – Enthousiasmeren en motiveren
Je wilt aan de slag om het bedrijventerrein groen, gezond en toekomstbestendig te maken, maar hoe? Hoe krijg je mensen aan boord? Hoe raken ze gemotiveerd, en hoe maak je tastbaar wat je wil bereiken?
In dit hoofdstuk lees je meer over:
- Hoe motiveer je stakeholders?
- Voorbeelden en argumenten
Hoe motiveer je stakeholders?
- Stel eerste de vraag: zijn we zélf één team dat de komende jaren wil inzetten voor klimaatadaptieve én toekomstbestendige bedrijventerreinen? Maak kennis met al je collega’s die raakvlakken hebben met dit onderwerp en zorg dat het thema op hun agenda komt. Afdelingen waar je zeker contact mee wilt leggen zijn wegen, riolering, beheer, EZ, groen, klimaatadaptatie en afdelingen binnen het sociaal domein. Ga in ieder geval de volgende vragen na:
-
- Welke ambities streeft de gemeente na op gebied van klimaatadaptatie en bedrijventerreinen?
- Wat gebeurt er al op gebied van klimaatadaptatie, met name op bedrijventerreinen?
- Welke andere opgaven spelen op bedrijventerreinen en welke acties zijn daar al aan verbonden?
- Hoeveel tijd of capaciteit, ondersteuning en budget is er voor klimaatadaptatie vanuit de verschillende beleidsvelden?
Betrek ook de politiek bij dit thema. Klimaatadaptatie én toekomstbestendigheid is een verhaal van de lange adem. Dat houdt niet op met een presentatie of een kick-off met de betrokken ondernemers. Daar begint het juist mee.
- Zorg ook dat deze collega’s aangehaakt zijn en blijven. Houdt gedurende het project afstemming met hen en zorg dat je op de hoogte bent van alle ontwikkelingen en werkzaamheden op het bedrijventerrein. Alleen zo kun je de inzet van collega’s afstemmen met het project en vermijden dat niet-afgestemde acties het opgebouwde vertrouwen schaden of ingaan tegen de ambities voor klimaatadaptatie.
- Bepaal vooraf wie je nodig hebt, in welke procesfase je hen nodig hebt en wat je van hen verwacht. De ene partij kan meedenken, een andere partij is bijvoorbeeld noodzakelijk voor financiering of realisatie.
- Zet parkmanagement en ondernemersvereniging in voor enthousiasmeren als deze op het bedrijventerrein aanwezig zijn – het is (in de meeste gevallen) belangrijk dat een bedrijventerrein als één samenhangend geheel wordt aangepakt en dat hier zoveel mogelijk partijen bij betrokken zijn. Dat vraagt om goede organisatiegraad. Een ondernemersverenging en/of parkmanagement zijn cruciaal bij het klimaatbestendig inrichten van bedrijventerreinen. Naast het vertegenwoordigen van de belangen van ondernemers, kunnen zij bijdragen aan draagvlak en het persoonlijk enthousiasmeren van ondernemers.
- Zet kartrekkers en ambassadeurs in. Een bedrijventerrein vergroenen gebeurt niet in één dag. Je hebt partijen die vooroplopen en anderen die liever afwachten of een ander tijdspad lopen. Om die laatste groep mee te krijgen is het belangrijk om een aantal ambassadeurs te vinden die bereid zijn om de kar te trekken. Veel partijen staan niet onwelwillend tegenover klimaatadaptatie, maar vinden het spannend om te beginnen. Als je als bedrijventerrein hebt bepaald op welke thema’s de meeste energie is, kom je er ook achter bij welke partijen er het meeste energie is. Ga met hen in gesprek en kijk of zij een voorbeeldrol willen vervullen en zo ja, op welke manier. Hiermee versnel je het proces van het vergroenen van het bedrijventerrein.
- Laat ondernemers elkaar enthousiasmeren. Ondernemers luisteren sneller naar andere ondernemers. Laat ondernemers goede (eigen) voorbeelden van maatregelen delen.
Voorbeelden en argumenten
Een flink aantal bedrijventerreinen is al bezig. We hebben hier wat voorbeelden verzameld. Kijk wat je aanspreekt, laat je inspireren en stuur de voorbeelden door om jouw verhaal kracht bij te zetten.
Tip: Begin (vast) klein
Sta je nog helemaal aan het begin, en is er nog veel nodig om mensen te enthousiasmeren? Het kan helpen om – gelijktijdig met het transitieproces – ook al op kleine schaal te beginnen met vergroenen. Leg bijvoorbeeld een geveltuintje aan rond het gebouw of maak boomspiegeltuintjes rond de bomen op het terrein. Of volg een workshop waarin werknemers ontdekken hoe ze de buitenruimte meer kunnen gebruiken in hun werk – dan gaat het vanzelf meer leven.
Argumenten
Enthousiasme staat of valt met goede argumentatie. En die is er. Want waar werk je liever: op een grijs bedrijventerrein of op een levendige, bloeiende plek? Een inspirerende werkomgeving en het tonen van visie en maatschappelijke verbondenheid is belangrijker dan ooit om aantrekkelijk te blijven als werkgever.
- Een groen en duurzaam bedrijventerrein is een gezonde én productieve omgeving voor werknemers. Natuur verlaagt stress en nodigt uit om meer te bewegen.
- Met een groen bedrijventerrein draag je je steentje bij om de wereld beter achter te laten voor toekomstige generaties. Het straalt af op medewerkers en klanten en is toekomstbestendig.
- Meer natuur zorgt voor betere waterberging en minder hitte-overlast. Planten en bomen verkoelen, vangen water op en zuiveren de lucht. Belangrijk in een tijd van steeds groter wordende klimaatproblematiek, vol stortbuien en hittegolven.
- Een groen bedrijventerrein kan schade aan panden beperken of zelfs voorkomen. Daarmee is het een aantrekkelijke vestigingslocatie, wat een hogere vastgoedwaarde en hogere inkomsten oplevert.
- En regelmatig is groen gewoonweg een goede economische investering.