Tips voor een succesvolle opruimactie

Wil jij een opruimactie organiseren? Of doe jij mee als deelnemer? Bekijk onze tips voor een succesvolle opruimactie.

Registreer jouw actie

Meld jouw actie aan op de kaart. Communiceer bij jouw actie duidelijk wat je op de dag zelf en wat vrijwilligers zelf moeten zelf mee moeten brengen (bijvoorbeeld: handschoenen, tassen, water, enz.). Sla de contactgegevens van jouw deelnemers op. Het kan zijn dat je hun contactgegevens gegevens nodig gaat hebben om de opruimactie te coördineren.

Safety First!

Safety first! Denk aan de veiligheid van jouw team! Ga niet langs drukke wegen opruimen. Blijf op het verkeer letten. Opvallende kleding kan helpen bij jullie zichtbaarheid.

Grijper

We adviseren iedereen om met handschoenen en –als het lukt –ook met een grijper op te ruimen! Deze kun je in veel gevallen verkrijgen bij jouw gemeente. Neem hiervoor op tijd contact op jouw gemeente of kijk eens op de website Overal Schoon.

Voldoende vuilniszakken

Zorg dat je team met voldoende vuilniszakken op pad gaat. Je kan zakken uitdelen, maar iedereen kan ook zijn eigen zak meenemen. Net zo gemakkelijk maar communiceer dat vooraf wel even met je teamleden!

Geef jouw opruimactie bekendheid

Deel jouw cleanup op Facebook, Instagram, Whatsapp en E-mail. Hoe meer deelnemers, hoe groter de omvang van World Cleanup Day Nederland en hoe groter de impact!

Om je op weg te helpen kan je de World Cleanup Day media toolkit met afbeeldingen en voorbeeldteksten hier bekijken.

Organisatie

Organiseer je een opruimactie? Zorg dan dat jouw team op de hoogte is als er iets wordt gewijzigd zoals de verzameltijd, de locatie of de duur van jouw opruimactie. Je kunt eenvoudig je profiel pagina aanpassen en laat het je netwerk weten.

Ga in gesprek

Ga in gesprek met je vrienden, buren, collega’s en familie. Iedereen kan zich aanmelden bij jouw opruimactie of er zelf een starten. Samen sterker!

Aftrap van je opruimactie

Bereid het ontmoetingspunt voor. Zorg ervoor dat je mobiele telefoon volledig is opgeladen zodat je goed bereikbaar bent. Verwelkom al jouw deelnemers, geef veiligheids- en opruimingsinstructies en verdeel opruimmateriaal. Als organisator van een opruimactie ben jij aanspreekpunt voor de deelnemers

Sluit de dag feestelijk af!

World Cleanup Day is een feestelijke dag. Vier de dag! Bedank alle vrijwilligers! Maak een groepsfoto. Deel de groepsfoto en je resultaten op sociale media of met de lokale krant.

Na je opruimactie

Rapporteer je resultaten, geef het aantal deelnemers en de hoeveelheid ingezameld afval door in het daarvoor beschikbare formulier.  Formulier wordt ook per e-mail met organisatoren gedeeld. Het ingezamelde afval verwerk je volgens de afspraak met je gemeente / partners of reguliere afvalverwerkingsfaciliteiten. Zorg ervoor dat je niets achterlaat op de locatie.