Innovatie waterbank - Hart van Zuid

Waterbank – water voor later

Hart van Zuid

De WaterBank helpt overheden, bedrijven en organisaties om waardevol restwater een bestemming te geven. Onder restwater vallen: regenwater, koelwater, afvalwater en ander (grond)water.

Aanpak

Wie een overschot aan restwater heeft, kan het opslaan en zelf gebruiken op een later moment, of het beschikbaar stellen aan anderen. De Waterbank gaat samen met partijen zoeken naar de meest geschikte buffermogelijkheid.

Een van de doelen waar het restwater voor beschikbaar komt is de nieuwe groenstructuur van het werklandschappen van de toekomst.

De waterbalans herstellen door behoefte aan water te koppelen aan beschikbare overschotten.

Meer weten over deze innovatie of heb je vragen?

Neem vrijblijvend contact op met de contactpersoon van dit project.

Geleerde lessen

• Water is multifunctioneel en kan daarom goed hergebruikt worden. Bijvoorbeeld als koeltebron, schoonmaakwater of t.b.v. groenvoorzieningen.
  • Water is lokaal goed te zuiveren zodat het weer toepasbaar is voor een breed scala aan toepassingen (met uitzondering van drinkwater).
  • Koppeling van publiek en private verantwoordelijkheid voor water geeft nieuwe kansen voor goed waterbeheer, optimaal gebruik van deze natuurlijke hulpbron en voorkomst verspilling van een waardevolle bron.

Samenwerkingsvormen

• Via het online platform van de WaterBank kunnen aanbieders en afnemers van restwater elkaar vinden. Daarnaast delen de leden van de coöperatieve vereniging hun kennis en kunde met elkaar. Daardoor zijn praktische zaken makkelijker te regelen, zoals de opslag en het vervoer van restwater, en de financiering van projecten. Iedereen kan lid worden, zowel zakelijke als particuliere partijen.
  • Bij opzet van een dergelijk systeem is samenwerking van alle water-stakeholders gewenst. Hoe meer partijen betrokken zijn, hoe meer kunnen verschillende behoeften worden gekoppeld. Belangrijke partners zijn Bedrijven, Waterschap, Drinkwaterbedrijf en Gemeente.

Zoek meer innovaties op thema