Innovatie Ara Almelo - Kilometerlange klimaatadaptief natuurscherm

Kilometerlang klimaatadaptief natuurscherm

Ara XL Business Park Almelo

Het volledig met planten begroeide scherm is een prachtige ecologische strik om de bestemming heen. Het klimaatadaptieve natuurscherm wordt duidelijk zichtbaar langs de A35 en vormt een sluier om de bedrijvige logistieke binnenwereld.

Aanpak

Het markante ecologische natuurscherm van Ara Almelo is een van de grootste in Europa. Het omringt deze bestemming en wordt bedekt met planten die het gehele jaar onder andere voedsel en schuilplaatsen bieden aan vogels en insecten.

De flora tegen het natuurscherm is door Heembouw Architecten parametrisch ontworpen, afhankelijk van de specifieke behoeften die het heeft – oriëntatie op de zon, windintensiteit, bloeispreiding en vele andere datapunten – om de optimale biodiversiteit in het gebied te bereiken. Ara Almelo is ontwikkeld door Heembouw en Stellar Development.

Werklandschappen van de Toekomst

Meer weten over deze innovatie of heb je vragen?

Neem vrijblijvend contact op met de contactpersoon van dit project.

Neem contact op
Keurmerk

Geleerde lessen

Naast de geplande monitoring van de groei en ecologisch voortgang van de plantsoorten en natuurinclusiviteit zal Van der Tol B.V. verantwoordelijk zijn voor het meerjarig onderhoudsplan. Zo kan dit het natuurscherm van Ara Almelo tot volledige wasdom komen, en een significante bijdrage leveren aan de lokale biodiversiteit.

Samenwerkingsvormen

Het nauwkeurig in kaart brengen van bloeiperiodes, nectarwaarden, groeiwijzen en de situering van de schermdelen ten opzichte van de zon, is de basis geweest voor Hollandsgroen en Heembouw Architecten om de enorme variatie van klimplanten zo te situeren dat ze het gehele jaar door voldoende voeding en beschutting bieden aan de lokale fauna.

Deze innovatie is mogelijk gemaakt door:

Zoek meer innovaties op thema