Beverkoog

Goed georganiseerd Winnaar 2023

Beverkoog Alkmaar

Beverkoog is een oud bedrijventerrein dat door een goede samenwerking met de gemeente en een actieve ondernemersvereniging veel heeft weten te bereiken. Het wil een bedrijvenpark heten in plaats van bedrijventerrein. Beverkoog toont inspirerende inspanningen om groen in te zetten bij het regen- en hittebestendig maken waarbij rekening gehouden wordt met de versterking van biodiversiteit. Beverkoog is al redelijk groen en heeft ook een hortus op het bedrijventerrein. Circa 75% van het grondgebied van de Beverkoog bestaat uit percelen die in eigendom zijn van ondernemers.

Aanpak

Naast een strategisch plan is er met de gemeente een Toolbox voor ondernemers ontwikkeld met laagdrempelige maatregelen om te vergroenen op eigen terrein. En de overgangen met de buren te vergroenen.

Onderscheiding

Het bedrijventerrein Beverkoog is uitgeroepen tot het meest klimaatadaptieve en natuurinclusieve bedrijventerrein van 2023 🏆.

Winnaar meest klimaatadaptieve en natuurinclusieve bedrijventerrein 2023

Meer weten over deze innovatie of heb je vragen?

Neem vrijblijvend contact op met de contactpersoon van dit project.

Geleerde lessen

• Ondernemers overtuigen door te beginnen bij grote bedrijven met goede voorbeelden. De rest komt dan ook
  • Bedrijven die hun steentje bijdragen in zonnetje te zetten
  • Geldpotjes helpen mee vanuit gemeente en provincie om te starten
  • Zichtbaarheid op aankomend verkeer houden > kan niet overal hoog groen.

Samenwerkingsvormen

• Met de gedreven bedrijvenvereniging Beverkoog worden vele ontwikkelingen in gang gezet zoals het nieuwe bestemmingsplan van de gemeente Alkmaar, de verbetering van de veiligheid, duurzaamheid en bereikbaarheid. De bedrijvenvereniging is goed georganiseerd met een actief bestuur. De verbindingsmanager brengt ondernemers bij elkaar, parkmanagement gaat over de vergroening en houdt de gemeenten scherp en er is iemand verantwoordelijk voor de marketing.
  • Samen met de gemeente Alkmaar en het parkmanagement is de actie ‘Hagen voor Hekken’ bedacht. Er is een jaarlijkse Haagplantdag in het kader van de verdere vergroening van bedrijvenpark Beverkoog. Ondernemers, vrijwilligers van onder andere Landschap Noord-Holland, studenten van VONK (voorheen het Clusius College) en medewerkers van diverse bedrijven op de Beverkoog steken dan de handen uit de mouwen met het planten van hagen.
  • Er wordt samengewerkt met de Hortus voor het graven van sleuven die een graafmachine beschikbaar stelt. Ook de inkoop van goedkope en kwalitatief goede hagen kan collectief via de Hortus.

Deze innovatie is mogelijk gemaakt door:

Zoek meer innovaties op thema