Bewezen: buitenspelen = gezond (2024)
Kinderen die (bijna) nooit buiten spelen zijn ongezonder dan kinderen die wel buitenspelen, leren we uit recent wetenschappelijk onderzoek. In deze infographic zijn de voordelen van buitenspelen op de gezondheid bij elkaar gezet.
De Groene Schoolpleinen Evaluatie Tool (2024)
Deze tool helpt je om het schoolplein zo in te richten dat de ontwikkeling van kinderen, biodiversiteit en klimaatbestendigheid optimaal stimuleert. De tool bevat een checklist, onderbouwing vanuit wetenschappelijk onderzoek en inspiratiebeelden.

Bewegen op een grijs en groen plein (2024)
Deze infographic brengt het speel- en beweeggedrag in kaart van kinderen tijdens het buitenspelen op een ‘grijs’ en ‘groen’ schoolplein van twee basisscholen in Almere.
Het schoolplein als beweeg- en leerplein (2021)
Bijna de helft van de kinderen in Nederland beweegt te weinig en kinderen zitten urenlang per dag en spelen minder buiten. In deze factsheet worden diverse mogelijkheden benoemd om leren, bewegen, sporten en spelen tijdens en na schooltijd te stimuleren. Onder andere variatie, groen en losse materialen dragen zijn bevorderende factoren voor een beweeg- en leerplein.

De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen (2021)
In dit whitepaper lees je over de positieve impact van groene schoolpleinen op de ontwikkeling van kinderen, de kwaliteit van het onderwijs, de klimaatbestendigheid van de omgeving en biodiversiteit.
Onderzoek Buitenles & Schoolpleinen (2021)
In 2016 en 2018 heeft DUO Onderwijsonderzoek & Advies in opdracht van Jantje Beton en IVN Natuureducatie onderzoek gedaan naar buiten lesgeven. In 2021 is hier wederom onderzoek naar gedaan. Deze factsheet bevat een samenvatting van de resultaten van het onderzoek onder leerkrachten in het basisonderwijs, waarna een groot deel van de individuele vragen uitgelicht wordt.

Buitentijd = Leertijd (2016)
In deze literatuurstudie beschrijft Mark Mieras hoe buitentijd bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Buiten spelen en leren is goed voor het kinderbrein: met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd kunnen leerlingen cognitief beter presteren.
Gezonde schoolpleinen: feiten en cijfers (2015)
Vanuit het project Gezonde Schoolpleinen zijn feiten en cijfers verzameld omtrent bewegen en buitenspelen, een groene omgeving en gezonde ontwikkeling van de jeugd. Deze cijfers tonen kort maar krachtig aan dat een Gezond Schoolplein in waardevolle aanvulling is op de leefomgeving van kinderen.
Natuur is een vluchtheuvel van de geest (2014)
Bomen, tuinen en parken zijn onmisbaar in onze verstedelijkte leefomgeving. Een huis met uitzicht in het groen is veel geliefder dan zonder. Waarom? Wat is de invloed van groen op de menselijke hersenen? En waarom kan een groen schoolplein helpen om beter te leren? Mark Mieras, natuurkundige en wetenschapsjournalist en boekauteur gespecialiseerd in hersenontwikkeling, verzamelde feiten en cijfers omtrent de invloed van natuur op de hersenen.
Effecten voor basisschool leerlingen (2013)
Jonge leerlingen voelen zich prettiger op een school met een groen schoolplein dan op een school met een ‘grijs’ plein. Zij vinden school leuker, hebben meer vriendjes en geven aan minder vaak gepest te worden dan hun leeftijdsgenootjes met een tegelplein. Deze conclusie volgt uit de pilotstudy Groene Schoolpleinen. Met het onderzoek is een start gemaakt met het beschrijven en meten van de voor- en nadelen van natuurlijke elementen op schoolpleinen.

Meer groen op het schoolplein: een interventiestudie (2013)
De effecten van groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind.
Waarom kinderen natuur nodig hebben (2012)
Dat natuur een positieve invloed heeft op de gezondheid, blijkt uit veel onderzoek. Omgevingspsychologe en hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg, pionier in onderzoek naar gezondheidseffecten van natuur, verzamelde in opdracht van IVN verschillende feiten uit onderzoeken over natuur en gezondheid in relatie tot kinderen.