Onderzoek

Hier vind je onderzoeksverslagen en resultaten over het (gezondheids)effect van gezonde schoolpleinen en natuur. 

Buiten leren goed voor kinderbrein (2016)

Op Buitenlesdag 2016 werden twee onderzoeken gepresenteerd: de Rapportage Buitenles van DUO en de Literatuurstudie Buitentijd = Leertijd van Mark Mieras, naar het belang van buitenlessen. Daaruit blijkt onder andere dat twee derde van alle leerkrachten vaker buiten les zou willen geven. Ook is buiten leren goed voor het kinderbrein: met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd kunnen leerlingen cognitief beter presteren. Een samenvatting van de onderzoeken lees je hier: Conclusies onderzoeken buitenles.

Gezonde schoolpleinen: feiten en cijfers (2015)

Vanuit het project Gezonde Schoolpleinen zijn feiten en cijfers verzameld omtrent bewegen en buitenspelen, een groene omgeving en gezonde ontwikkeling van de jeugd. Deze cijfers tonen kort maar krachtig aan dat een Gezond Schoolplein in waardevolle aanvulling is op de leefomgeving van kinderen. Meer weten? Download de factsheet

De 'leer'kracht van schoolpleinen (2015)

Wetenschappers Janke Wesselius, Jolanda Maas en Dieuwke Hovinga onderzoeken in een onderzoekstraject van 4 jaar hoe een groen schoolplein, met extra planten en bomen, effectief ingezet kan worden in het onderwijsleerproces. Welke expertise bij leerkrachten (in opleiding) is nodig om dit te bereiken? Lees hier meer over het onderzoek.

Natuur is een vluchtheuvel van de geest (2014)

Bomen, tuinen en parken zijn onmisbaar in onze verstedelijkte leefomgeving. Een huis met uitzicht in het groen is veel geliefder dan zonder. Waarom? Wat is de invloed van groen op de menselijke hersenen? En waarom kan een groen schoolplein helpen om beter te leren? Mark Mieras, natuurkundige en wetenschapsjournalist en boekauteur gespecialiseerd in hersenontwikkeling, verzamelde feiten en cijfers omtrent de invloed van natuur op de hersenen. De literatuurstudie download je hier

Meer groen op het schoolplein: een interventiestudie (2013)

De effecten van groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind. Het onderzoek download je hier.

Effecten voor basisschool leerlingen (2013)

Jonge leerlingen voelen zich prettiger op een school met een groen schoolplein dan op een school met een ‘grijs’ plein. Zij vinden school leuker, hebben meer vriendjes en geven aan minder vaak gepest te worden dan hun leeftijdsgenootjes met een tegelplein. Deze conclusie volgt uit de pilotstudy Groene Schoolpleinen. Met het onderzoek is een start gemaakt met het beschrijven en meten van de voor- en nadelen van natuurlijke elementen op schoolpleinen. Meer weten? Lees het volledige rapport of een samenvatting van de onderzoeksresultaten

Waarom kinderen natuur nodig hebben (2012)

Dat natuur een positieve invloed heeft op de gezondheid, blijkt uit veel onderzoek. Omgevingspsychologe en hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg, pionier in onderzoek naar gezondheidseffecten van natuur, verzamelde in opdracht van IVN verschillende feiten uit onderzoeken over natuur en gezondheid in relatie tot kinderen in één factsheet