Zo streeft Heusden naar gezonde schoolpleinen
Heusden streeft naar schoolpleinen waar zowel de school als de buurt van kan profiteren. Binnen en buiten schooltijd. Met lage onderhoudskosten en hoge educatieve waarde. Een flinke ambitie, maar Heusden heeft de mentaliteit het gewoon te proberen.
Genoeg budget is daarvoor belangrijk. Daarom probeert Heusden intern de neuzen dezelfde kant op te krijgen. En dat lukt. Het besef is er dat gezonde schoolpleinen meerdere projecten overstijgen. Het gaat om het welzijn van kinderen, buurtbewoners en scholen. Dit resulteert soms in extra budgetten.
De gemeente ziet wel een toename van vandalisme en overlast in een aantal wijken. Samen met jeugdwerk, de buurten en scholen zoekt Heusden naar oplossingen. Bijvoorbeeld of meer betrokkenheid het gedrag kan verbeteren. Ook probeert de gemeente het plein te veranderen op basis van voorstellen uit de buurt. De gemeente is hierbij procesbegeleider en scholen dragen bij aan de investering.
Kees Willemse (directeur OBS de Groene Bogen) vertelt hierover:
“Eerder hebben we bij een andere school (die nu samen met onze school OBS de Groene Bogen is gegaan) hoge hekken weggehaald. Deze hebben we vervangen voor lage hekken, zodat kinderen eroverheen konden klimmen als ze wilden spelen. Vandalisme is daardoor verminderd.”
Financiering en ondersteuning
Voor de realisatie van gezonde schoolpleinen heeft de gemeente Heusden geen subsidie. De kleinschalige gemeente kijkt per project welk programma of domein iets bekostigt. Soms resulteert het in losse eindjes, maar meestal is er een passende oplossing.
Rutger Mulders (accounthouder Onderwijs/Onderwijshuisvesting gemeente Heusden), zegt hierover:
“De lijntjes zijn kort, we kennen elkaar binnen de gemeente. Dat betekent dat we snel kunnen schakelen. Elke wijk heeft z’n eigen kenmerken, visie, cultuur, verwachtingen: het is niet erg dat je bij de ene school het één doet en bij de andere school het andere. Dat is automatisch maatwerk, we hoeven daarom ook geen subsidies of ingewikkelde aanvraagstructuren te bedenken.”
De gemeente biedt omheining en betegeling aan, terwijl de scholen zelf verantwoordelijk zijn voor valondergronden en speeltoestellen. Het streven is minder tegels en meer gebruik van de openbare ruimte.
Soms kiest de gemeente er daarom voor om niet in het plein te investeren, maar wel in het terrein eromheen. Denk aan een wadi naast het plein waar de schoolkinderen kunnen spelen en modderen. Of het inrichten van een park met een plek om meer buiten les te kunnen geven. Over het gebruik hiervan maakt de gemeente afspraken met de scholen. En ook al staan strikte regels dat niet altijd toe, in Heusden zijn ze meer van het ‘gewoon doen’.
Kortom, de gemeente ondersteunt de scholen waar mogelijk en heeft vertrouwen in hun vermogen om creatief om te gaan met het budget dat ze krijgen. De focus ligt daarbij op aanvullend zijn, niet op ‘vertellen wat ze moeten doen’.