60 x van grijs naar groen!

Meer bewegen door vergroening

Over deze impuls

  • Een bijdrage van 5.000 euro voor 60 schoolpleinen
  • Uitvoering in 2023-2024
  • Een stukje van het plein vergroenen om beweging te stimuleren
  • Het net ophalen: wat werkt en welke behoefte is er nog meer?

Waarom groen wél werkt voor beweging

Er wordt wel eens gezegd: “Op een betegeld plein wordt juist meer bewogen.” Maar uit de praktijk blijkt het tegenovergestelde. Natuur nodigt niet alleen uit tot bewegen, maar stimuleert ook ander soort beweging: springen, balanceren, klimmen, rollen en ontdekken. Precies dat zien scholen nu terug op hun vernieuwde pleinen. Niet alleen de sportieve kinderen voetballen; nu beweegt íedereen – ook de kinderen die eerder aan de zijlijn bleven staan.

Wat kun je doen met €5.000?

Meer dan je denkt. Deelnemende scholen lieten zien dat creativiteit en betrokkenheid minstens zo belangrijk zijn als budget. Met hulp van ouders en buurtbewoners zijn tegels verwijderd en groene speelzones gerealiseerd. Enkele voorbeelden:

  • Natuurlijke speelelementen: boomstammen, stapstenen, waterspeelplekken
  • Groene rustplekken: beplanting, schaduwdoeken, buitenlokalen
  • Educatieve zones: moestuinen, insectenhotels, sedumdaken

Opvallend is dat vergroening niet alleen beweging stimuleert, maar ook rust brengt. Kinderen kunnen zich beter concentreren, conflicten nemen af, en de buitenruimte wordt steeds vaker gebruikt voor lessen of ontspanning.

Drie inspirerende voorbeelden uit de praktijk

De Windroos (Deventer)

Op een dak, midden in de stad, realiseerde de school een groen plein met plantenbakken, pergola’s en bewatering. Schommels of zandbakken konden niet vanwege constructiebeperkingen, maar de vergroening zorgt nu al voor levendig spel – ook ná schooltijd.

Laura, leerkracht groep 6: “Onze school is uniek gelegen midden in het centrum van Deventer, op het dak van een winkelcentrum. Dit brengt specifieke uitdagingen met zich mee, met name voor ons schoolplein. De mogelijkheden waren beperkt: een zandbak was te zwaar en schommels mochten niet worden geplaatst vanwege boorrestricties. We hebben daarom gekozen voor vergroening zonder tegels te verwijderen.

Wat wél kon, hebben we gerealiseerd: plantenbakken, bewatering, pergola’s en schaduwdoeken. De basis staat, en in de toekomst willen we een waterloop, netschommels en een glijbaan toevoegen.”

De Palm (Elim)

Van een grijze vlakte met oud klimrek naar een avontuurlijk speelplein met heuvel, tunnel en waterspeelplek. Het verschil? “De kinderen spelen actief en verspreid. De ruzies zijn verdwenen.”

Debby, leerkracht: “Ons schoolplein bestond grotendeels uit tegels, met een oude klimtoren en klimrek die niet meer veilig waren. Hierdoor waren er nauwelijks speelmogelijkheden en zagen we dat kinderen zich verveelden en weinig bewogen tijdens de pauzes.

We hebben verschillende speelzones gecreëerd, waaronder een schommelplek en een grote heuvel met een tunnel. Met de bijdrage hebben we een waterspeelplek gerealiseerd. We zien een enorm verschil: de kinderen spelen actief, verspreiden zich over het plein en er is nauwelijks nog ruzie.”

Zonnehof / Hofplein (Raalte)

Voor speciaal onderwijs is een prikkelarme, stimulerende omgeving cruciaal. Met een pannaveldje, moestuin en sedumdak kunnen leerlingen ontspannen én actief zijn. Zelfs docenten doen mee!

Peter Maatman, conciërge: “Voor onze school voor speciaal onderwijs was er vooral behoefte aan een plek voor beweging en ontprikkeling. Het pannaveldje speelt hierin een belangrijke rol, evenals het buitenlokaal met sedumdak en de moestuin.

De vergroening heeft niet alleen bijgedragen aan meer fysieke activiteit, maar ook aan rustmomenten en sociale interactie. Zelfs docenten doen mee met een potje voetbal! De positieve effecten zijn zo groot dat we ook het plein van de naastgelegen school willen vergroenen.”

Een eerste stap, met grote impact

De bijdrage van €5.000 is voor veel scholen het begin van iets groters. Er zijn plannen om uit te breiden, extra financiering aan te vragen en het schoolplein verder te ontwikkelen als natuurlijke leer- en beweegomgeving. De vergroening van het schoolplein blijkt een investering in méér dan alleen ruimte; het is een investering in de toekomst van kinderen.

 

“De kinderen spelen! Er is schaduw. Het is nu een fantastische plek. Ook na schooltijd mogen kinderen er gebruik van maken tot einde middag dus het heeft ook een buurtfunctie voor ze. We willen veel meer!”

Laura, leerkracht groep 6