Klimaat en duurzaamheid

Plant4daagse Wageningen van 22 t/m 25 maart 2023

Het Groene Wiel 20 maart 2023

Ga voor meer groen in jouw buurt!

Woensdag 22 maart, om 10.15 uur bij het Stadhuis op de Markt hijst locoburgemeester Guido van Vulpen de Plant4Daagse vlag voor het stadhuis. De plant4daagse is ook de aftrap van het NK Tegelwippen. In de periode tot en met oktober willen we zo veel mogelijk tegels in Wageningen vervangen door groen.

Direct daarna delen leerlingen van Pantarijn PRO plantjes uit aan winkelend publiek op de markt. Bezoekers krijgen een plantje met informatie over het onderhoud en gebruik van de plant.

Leerlingen gaan in gesprek met inwoners over meer groen in de tuin of op het balkon. Ook de Klimaatkeet staat vanaf 22 maart weer elke woensdagochtend op de markt.

Twee scholen krijgen een buitenles, door IVN Het Groene Wiel. Kinderen leren waarom bijen zo belangrijk zijn, wat een bijenoase doet en steken de handen uit de mouwen.

Donderdag 23 maart om 19:30 uur workshop afkoppelen van regenwater.
In het Stadhuis op de Markt is een workshop over het afkoppelen van regenwater waar inwoners een plan kunnen maken voor hun eigen huis. Afkoppelen betekent dat je de regenpijp bij het huis losmaakt van het riool. Het regenwater gaat dan niet meer naar het riool, maar zakt in de tuin in de grond. Goed voor de tuin, het bespaart drinkwater en er komt zo minder schoon water in het riool.

Vrijdag 24 maart Boomplantdag 11.45 – 13.00 uur, Margrietplantsoen
Leerlingen van de basisschool De Dijk planten 15 bomen. De leerlingen krijgen hiervoor eerst een les van IVN Het Groene Wiel over bomen, bodemdiertjes. Ook leren ze waarom een goede bodem zo belangrijk is.
Leerlingen van Pantarijn PRO helpen bij het planten van de bomen en wethouder Erik-Jan Bijleveld komt ook meehelpen.

“Wethouder Erik-Jan Bijleveld: klimaatverandering zorgt voor meer regen en drogere zomers. Groen zorgt voor een koelere tuin in hete zomers en houdt regenwater vast. Het trekt vogels en andere dieren naar de tuin. En ook heel belangrijk: mensen worden gezonder en gelukkiger van uitzicht op groen. Daarom organiseren we de Plant4daagse met elkaar.”

Vrijdag 24 maart: plantactie, Kees Mulderweg
Om 15.00 is de feestelijke opening van de bewoners-pluktuin aan de Kees Mulderflat. Zij hebben verschillende fruitsoorten geplant en in de loop van dit jaar komt daar nog meer bij.

Zaterdag 25 maart: aftrap NK Tegelwippen en Sociaal Tuinieren
Om 10.00 uur is de aftrap van het NK Tegelwippen: in de periode t/m oktober proberen we zo veel mogelijk tegels in Wageningen te vervangen door groen. Alle inwoners met tegels in hun tuin kunnen meedoen. Aansluitend gaan de vrijwilligers van Sociaal tuinieren aan de slag met het opknappen en vergroenen van een aantal tuinen in de Bloemenbuurt van mensen die dat zelf niet (meer) kunnen. Vrijwilligers kunnen zich hier aanmelden.

Zaterdag 25 maart, kinderactiviteit Stadsboerderij
Kinderen kunnen tussen 13:30-15:30 uur bij de Stadsboerderij (Spijk 13) een ‘bijenbuffet’ te maken. Ze planten zomerbolletjes en mogen deze mee naar huis nemen.

Voor meer informatie , kijk op:

Plant-4-daagse