De plasticsoep… Wat kun jij er aan doen? Deze vraag staat centraal in de Escaperoom Plasticsoep voor leerlingen van groep 7-8 van het basisonderwijs en klas 1-2 van het voortgezet onderwijs. De escaperoom is ontwikkeld door IVN Het Groene Wiel.

Aan de hand van een speelse opzet vol fysieke puzzels, een digitale game en andere uitdagingen volgen leerlingen de route van plastic zwerfafval vanaf het ontstaan tot aan de oceaan. Met de verschillende uitdagingen in de escaperoom krijgen deelnemers niet alleen inzicht in de zwerfafval-problematiek, maar ontmoeten ze ook helden die de strijd zijn aangegaan met het zwerfafval. De grote vraag aan de leerlingen is: ‘Word jij ook een held in de strijd tegen de plasticsoep?’

Plasticsoep: een onderbelicht probleem

Er is wereldwijd veel aandacht voor de plasticsoep. De aanvoer van plastic afval vanuit rivieren is echter nog een onderbelicht probleem. IVN Natuureducatie, Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee bundelen hun krachten en brengen hierin verandering met Schone Rivieren. Ons ultieme doel? Plasticvrije rivieren in Nederland in 2030!

Escaperoom Plasticsoep

Onze droom is dat alle kinderen langs de grote rivieren in Nederland meedoen met de Escaperoom en zich zo bewust worden van het probleem, de oplossingen én hun eigen mogelijkheden.

De leerlingen ontdekken tijdens een spel van twee uur spelenderwijs oorzaken, oplossingen en hun eigen handelings-perspectief ten aanzien van de mondiale zwerfafval-problematiek. De escaperoom bevindt zich niet in een fysieke locatie, maar wordt uitgezet in het klaslokaal en is met de hele klas tegelijk te spelen. Om de escaperoom succesvol op te lossen moeten de leerlingen ook aan de slag met andere onderwerpen zoals plasticophoping in de voedselkringloop en stroomgebieden van rivieren en transport van plastic.

De escaperoom in jouw gemeente?

“Is dit voor kinderen? Dit is voor alle leeftijden!” aldus vrijwilliger Ellen van natuurvereniging IJsseldelta. De natuurvereniging uit Kampen gaat de escaperoom zelf draaien op basisscholen in Kampen.

Heb jij ook interesse om de escaperoom in jouw gemeente uit te rollen? Werk je bij een gemeente of NME-centrum en lijkt de escaperoom je een mooie manier om invulling te geven aan beleidsdoelstellingen rondom duurzaamheid, zwerfafval of natuur? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden om de escaperoom over te nemen. De escaperoom wordt speelklaar en met gebruikerstraining overgedragen.

Bekijk hier de factsheet over de escaperoom.

Over IVN Het Groene Wiel

Met actieve lessen van IVN Het Groene Wiel ontdekken leerlingen hoe ze duurzame en gezonde keuzes maken voor nu en voor de toekomst. Kijk op www.groenewiel.nl.