groene-ggz-harold-van-megen

Bijen horen erbij, bij Groene voorloper GGz Centraal

De Groene GGZ 3 juli 2023

De directie van Eemland heeft het plan voor “een groene GGZ” omarmd. In het kort komt het er op neer dat een groene omgeving een positief effect heeft op het herstel van psychiatrische patiënten. Het initiatief probeert verschillende mensen bij elkaar te brengen om de GGZ te vergroenen. Denk aan medewerkers van de gemeente, patiënten, medewerkers GGz Centraal, onderzoekers en vrijwilligers die hierin meewerken.

Psychiater en bijeenhoeder
Deze beweging viel samen met de wens van Harold van Megen, A-opleider psychiatrie en geriatrie, en psychiater in de regio Veluwe Vallei, om zijn bijenvolk een plek te geven op het terrein van Zon en Schild. Al een tijd loopt hij met het idee rond om zijn bijen op dit terrein te zetten. Het houdt hem bezig, hoe het terrein diverser en insectenvriendelijk gemaakt kan worden.

Patiënten en bijen activiteiten
Harold wil ook meedenken hoe je patiënten kan laten participeren in de zorg voor de bijen. Hiervoor zijn verschillende werkzaamheden te bedenken: directe zorg voor de bijenkast, of in zijn algemeenheid het comfort van de behuizing van de bijen verbeteren. Maar het kan ook meer overstijgend betekenen dat het terrein van Zon en Schild natuur- en bij-vriendelijker ingericht wordt.

Het groene gras is niet altijd beter
Momenteel ziet het terrein er natuurlijk prachtig onderhouden uit met strak gemaaide groene grasvelden. We staan er niet bij stil, maar dat is niet een omgeving waar insecten en bijen -er zijn naast de honingbij wel 260 andere soorten bijen- zich thuis voelen en verder kunnen ontwikkelen.

Van hobby-imker tot landschapsvergroener
Een aantal jaren geleden heeft Harold van Megen samen met zijn zoon de opleiding tot imker gevolgd en zijn ze gaan imkeren. Het aardige van deze hobby is dat hij daardoor de natuur om zich heen veel aandachtiger en met nieuwe ogen is gaan waarnemen. Inmiddels heeft hij zijn eigen tuin geheel bij-vriendelijk ingericht. Ook volgt hij momenteel een cursus hoe je bijenoases in een landschap kunt inrichten. Die kennis komt natuurlijk erg van pas als men zou besluiten om het Zon en Schild terrein groener, nou ja, diverser te maken.

bijenkorf-groene-ggz

Hoe staan de bijen erbij?
Inmiddels staat de kast er een paar weken en blijken de bijen het goed te doen; het volk is in een paar weken al goed gegroeid, ze weten voldoende stuifmeel en honing te vinden op het terrein, en maken al met al een vitale en gezonde indruk. Voorlopig is de zorg voor dit volk in nog in de handen van Harold, maar het zou mooi zijn als er meer mensen enthousiast willen worden voor dit project. Wie weet kunnen zij dan binnenkort de eerste GGZ- Centraal honing oogsten!

Beeld en tekst door: Harold van Megen