De natuur heeft mensen nodig

Mensen zoals jij, die geloven dat biodiversiteit wél kan herstellen. Dat we klimaatverandering kunnen verminderen. Dat de natuur weer kan bloeien. Voor deze mensen bestaat IVN Natuureducatie.

IVN Natuureducatie verbindt iedereen die gelooft dat het wél kan. Jong en oud, wie je ook bent en waar je ook vandaan komt. Samen zijn we de generatie die het tij keert.

Van 25 maart tot 26 april is het Natuurverbindersmaand. Deze weken bieden we concrete activiteiten die de natuur in Limburg helpen. Maak kennis met onze afdelingen, wip tegels uit je tuin, leer meer over biodiversiteit en ontdek andere vormen van landbouw. Doe je mee?

Kinderen met kruiwagen vol inheemse planten bij landbouwgrond

Het klimaat verandert, de stad wordt warmer. Er zijn minder soorten planten en dieren. Afval zwerft rond in bossen en bermen. De kwaliteit van het water staat onder druk. En de bodem is allesbehalve gezond.

Al die problemen zijn door mensen veroorzaakt. En toch heeft de natuur mensen nodig om weer te kunnen bloeien. Om afval op te ruimen. Om water en bodem gezond te maken. Om planten en dieren de ruimte te geven. Help je mee?

Dit heeft de natuur van jou nodig

#Hittestress

Mensen hebben er last van. Planten en dieren minstens evenveel. Hittestress. Periodes met hoge temperaturen, grote droogte en nauwelijks verkoeling. Daar gaan we samen iets aan doen.

#Biodiversiteit

Natuur staat gelijk aan diversiteit. Vele soorten houden samen de balans in stand. En juist die diversiteit zijn we in hoog tempo aan het kwijtraken. Help jij voorkomen dat soorten dieren en planten verdwijnen?

#Klimaatverandering

Stijgende temperaturen op aarde hebben ernstige gevolgen voor planten, dieren en mensen. Als mens hebben we de sleutel om hier nu iets aan te doen. Samen zorgen we ervoor dat de temperatuur niet te hard stijgt.

#Zwerfafval

De natuur houdt niet van rotzooi. En toch ligt het er vol mee. Onze rivieren, bossen, velden zijn vervuild met spullen en materialen die er niet horen. Wat we samen kunnen doen? Voorkomen en opruimen!

#Waterkwaliteit

De natuur houdt van water! Sterker nog: het grootste deel van onze natuur ís water. Helaas is dat water inmiddels alles behalve schoon. Daar hebben planten, dieren en mensen last van. Help jij mee om de waterkwaliteit te verbeteren?

#Bodemgezondheid

De bodem is letterlijk het fundament van onze natuur. De gezondheid ervan bepaalt hoe goed de natuur kan bloeien. Helaas is onze bodem flink vervuild. Het goede nieuws: bodems kunnen herstellen. Help jij mee?

IVN is de Natuurverbinder. Wij brengen natuur weer dichtbij, want wij geloven dat hoe meer je van de natuur houdt, des te beter je ervoor gaat zorgen. We dagen mensen en bedrijven iedere dag uit om zelf en samen in actie te komen. Help jij ook mee?

Word vrijwilliger bij een IVN-afdeling in Limburg en laat jong en oud beleven hoe leerzaam en gezond natuur is. Of kom zelf in actie voor de volle bloei van onze natuur. Maak het verschil in jouw tuin, buurt of school. Samen maken we Limburg groener en gezonder.

Persoon met prullenbak en grijper bij water