Leerlingen ontdekken met klimaatproefjes wat een plein fijn maakt
Welke plek is het warmst op je schoolplein? En wat is fijner: een warme of koele plek op je plein? Om daarachter te komen gingen twaalf leerlingen van de Haagse Jan Ligthartschool aan de slag met klimaatproefjes tijdens de les Meten = Weten, gegeven door IVN Natuureducatie. De les is onderdeel van een pilottraining voor Youz Preventie, in het kader van de Groene GGZ.
Met twee sensoren in de hand lopen de leerlingen op een frisse woensdagmiddag hun schoolplein op. Eén sensor krijgt een plekje in de zon, de ander in de schaduw. De sensoren meten onder meer luchtvochtigheid en temperatuur. Zo kunnen de leerlingen zelf ervaren wat beplanting en schaduw doen met de temperatuur op het plein. Welke plek is het warmst? Waar is het fijner? Hoe komt het dat er schaduw is? De kinderen ontdekken het antwoord snel: de koelere, vochtige plekken zijn het fijnst.
Vergroenen én veerkracht vergroten
De les Meten=Weten is onderdeel van de training ‘Go Grow, Go Green!’, een pilot waarbij ‘Green Placemaking’ wordt gecombineerd met behandeling. De training is ontwikkeld voor Youz Preventie, in het kader van de Groene GGZ, onder leiding van psycholoog Nienke Streng. Gedurende één schooljaar volgen 12 kinderen uit groep 5, 6 en 7 een training die zich richt op mentale veerkracht, emotieregulatie en burgerschapsvaardigheden, terwijl ze samen met ouders, docenten en buurtbewoners hun schoolplein vergroenen.
Spelenderwijs ontdekken
Om je schoolplein te vergroenen is het belangrijk om te weten wat je prettig vindt op een plein én om iets meer te weten over klimaat. Daarom neemt Bram Wickel, educatiespecialist bij IVN Natuureducatie, de kinderen tijdens deze les mee in wat klimaatproefjes. Zo ontdekken ze dat een ballon met een laagje water veel beter tegen warmte kan dan een lege ballon – een speelse manier om te laten zien hoe water helpt om hittestress op het plein te verminderen. Ook ijsklontjes kwamen voorbij, niet alleen om mee te spelen, maar om het verschil tussen smeltend landijs en poolijs uit te leggen en wat dat betekent voor de zeespiegel.
Door samen te meten, onderzoeken en spelen, leren de kinderen niet alleen over klimaat en natuur, maar dragen ze ook actief bij aan een aantrekkelijker schoolplein. Een plek waar ze straks kunnen klimmen, ontdekken en tot rust komen.
Over het project
Het project ‘Green Placemaking binnen de GGZ’ van Youz is onderdeel van de Groene GGZ en wordt mede mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van VWS. Het project richt zich in 2025 en 2026 op OBS de Jan Ligthart én op het door ontwikkelen van de methode voor de klinische setting aan de Dr. van Welylaan, samen met de kinderen die daar behandeld worden. Zo worden twee versies van Green Placemaking ontwikkeld en getest: als preventietraining én binnen behandelingen in de kliniek. De ambitie is om de methode in de toekomst op meer scholen en locaties toe te passen.




