Les Circulariteit

In deze les

In deze les gaan de leerlingen aan de slag met het thema Circulariteit. In een circulaire economie is er nauwelijks afval en worden producten en grondstoffen steeds opnieuw gebruikt. De leerlingen onderzoeken hoe ze binnen de school keuzes kunnen maken die passen bij een circulaire economie. Daarnaast worden ze zelf ontwerpers en denken ze na hoe een product circulair ontworpen kan worden.

Deze les is onderdeel van het lespakket Duurzame Toekomst. Bekijk alle lessen van het lespakket hier

Een man geeft uitleg aan kinderen aan een lange tafel in een houten ruimte.

Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen na de les uitleggen wat circulair betekent.
  • De leerlingen kunnen na de les verschillende strategieën benoemen om tot een circulaire economie te komen.
  • De leerlingen zijn na de les bewust van de levensduur van producten en kunnen aangeven hoe producten langer mee kunnen gaan.
  • De leerlingen zijn zich na de les bewust van circulaire keuzes die gemaakt kunnen worden bij het ontwerpen van een product.

Deze les sluit aan bij kerndoel 32 van Rekenen/wiskunde, en kerndoelen 35, 39, 44 en 45 van Oriëntatie op jezelf en de wereld.

Twee kinderen buiten, zittend in een cirkel, bezig met papierwerk, omringd door planten.

Benodigd materiaal

Deel deze pagina