Voorburg – wijk Bovenveen

Denk mee tijdens de ontwerpsessies

We gaan beginnen met ontwerpen! Met de verzamelde ideeën van kinderen en volwassenen uit Bovenveen gaan we in Park ‘t Loo een plek maken om te spelen en elkaar te ontmoeten. Ook het ontwerp maken we samen met jullie; kinderen, jongeren en volwassenen uit de buurt. We gaan een gedeelte van Park ’t Loo aanpassen; tussen Monseigneur van Steelaan en de Bruijnings Ingenhoeslaan. Kom je meedoen?

maandag 15 april
16.00- 17.00 uur: kinderen
19.30 -21.00 uur: jongeren en volwassenen
Locatie: de Driemaster (Spinozalaan 175) of bij goed weer in het park

Samen verwerken we jullie ideeën in een eerste schets. Kom je meepraten over wat het beste past in de buurt?

donderdag 16 mei
16.00- 17.00 uur: kinderen
19.30 -21.00 uur: jongeren en volwassenen
Locatie: de Driemaster (Spinozalaan 175) of bij goed weer in het park

Samen bespreken we het voorlopig ontwerp. We zijn benieuwd wat je ervan vindt.

Zaterdagmiddag 22 juni (voorlopige datum)

Feestelijke presentatie definitieve ontwerp

Kun je er niet bij zijn maar wil je wel graag jouw ideeën doorgeven, vul dan deze vragenlijst in.

Verslag van de buurtwandeling op 16 maart

Met een groep van acht volwassenen uit de wijk hebben we op zaterdagmiddag 16 maart een wandeling door de buurt gemaakt langs verschillende speel-, groen- en ontmoetingsplekken. We startten bij de moestuinvereniging ATV Nicolaas Beetslaan met een korte introductie en een kop koffie met gebak. Als eerste hebben we verschillende delen van Park ’t Loo bekeken. Hoe kan ontmoeting tussen buurtbewoners hier nog beter gestimuleerd worden? Meer (picknick) bankjes was hier een veelgenoemd idee maar ook iets te beleven aan het water en meer bloemen.

Vervolgens zijn we via de Groene Loper naar het Van Royenplein en het Jan Mulderveld gelopen. Van beide plekken werd aangegeven dat deze erg warm zijn in de zomer omdat er weinig schaduw is en veel tegels en asfalt. We hebben onze weg vervolgd langs de groene velden van de lage flats naar het eindpunt; de ontmoetingsplek van de Koningkerk ‘de Open Hof Voorburg’. Met alle input van deze buurtwandeling met volwassenen (en eerder al de kinderen) hebben we een goed beeld gekregen van de wensen per plek. We hebben vervolgens gekeken wat de best haalbare locatie is om een ontmoetingsplek voor de buurt te maken (qua tijd, bestemmingsplan, eigenaarschap grond, toekomstige herinrichtingsplannen etc). De keuze is gevallen op het middenstuk van Park ’t Loo. Met de ontwerpsessies zullen wij dus inzoomen op deze plek. De ideeën voor de andere plekken neemt de gemeente mee in andere projecten.

Gezonde Buurten Bovenveen

(projectinformatie)

Bovenveen is een dichtbevolkte wijk met een veel lage flats en enkele nieuwbouwwoningen. Er wonen veel verschillende nationaliteiten. Er is één grotere speel- en sportplek in de wijk; het Jan Mulderplein. Dit is een populaire plek die veel bezoekers trekt; gezellig maar soms ook wat druk. Aan de rand van de wijk begint het mooie ruime park ‘t Loo die ook ruimte biedt voor wandelen, spelen en sporten. Dit park loopt als een groene strook door heel Voorburg heen.

In 2024 gaan we in Bovenveen kijken waar we een nieuwe of betere plek kunnen maken voor spelen, sporten, natuur en ontmoeten. Dit doen we samen met jullie, kinderen en volwassenen uit de buurt. Waar kunnen we de buurt (verder) vergroenen? Wat willen kinderen precies? Hoe willen jongeren sporten en volwassenen elkaar ontmoeten?

Bekijk hier de video over het project.

In deze gemeente maakt project Gezonde Buurt onderdeel uit van het Groenactieplan.

Buurtbijeenkomst 14 februari

We organiseerden een buurtbijeenkomst om te horen wat de eerste ideeën zijn van de buurtbewoners. Op woensdagmiddag 14 februari kon je als buurtbewoner langskomen om met ons in gesprek te gaan en om je wensen kenbaar te maken. Er waren ook gratis leuke activiteiten voor jong en oud en lekker eten en drinken.

De start

Afgelopen december zijn we gestart met het samenbrengen van alle partijen die lokaal actief zijn in de wijk. Van buurtsportcoach tot wethouders en van de schooldirecties tot de tuinvereniging. We hebben met elkaar in kaart gebracht welke plekken en initiatieven er al zijn in de buurt op gebied van ontmoeting, spelen, sporten en natuur. De bijeenkomst was een succes; een volle zaal, veel enthousiasme en met een mooi gevulde buurtkaart tot gevolg. Nu is het aan de buurt om te bepalen welke locaties de meeste potentie hebben om een groene, speelse en sportieve ontmoetingsplek van te maken.

Samenwerking

Naast de samenwerking tussen IVN Natuureducatie, Jantje Beton, JOGG en de Gemeente Leidschendam-Voorburg zijn ook diverse bewonersorganisaties actief betrokken bij de organisatie van activiteiten in de buurt.

Nu al een goed idee? Of wil je op de hoogte gehouden worden?

Stuur een e-mail naar Lies Quataert