Breda – Linie-Doornbos en Kesteren-Muizenberg

Op 24 September 2020 was het zover: de officiële opening van het Pukplein en de Pluktuin in de Bredase wijk Linie-Doornbos. In twee jaar tijd zijn de braakliggende terreinen van de woningcorporatie omgetoverd tot een weelderige buurtmoestuin en levendige speeltuin waar op een mooie dag zomaar honderd kinderen te vinden zijn.

Twee wijken, vier buurten

Linie-Doornbos en Kesteren-Muizenberg. Op papier twee wijken, maar in de praktijk en beleving van bewoners vier buurten gescheiden door een grote weg. Kesteren-Muizenberg is van oorsprong een doorstroomwijk is in het noord-westelijke puntje van Breda. Linie-Doornbos in het noord-oosten van de stad is een levendige multiculturele wijk met grotendeels huurhuizen.

Wim Ruis, projectleider van IVN Natuureducatie: ‘In beide wijken hebben we eerst heel goed gekeken waar we echt iets konden betekenen. We zijn niet iets nieuws begonnen, maar zijn aangehaakt bij bestaande programma’s en hebben vervolgens de energie en het enthousiasme van bewoners gevolgd. Zij hebben besloten, wij hebben alleen meegeholpen.

Linie-Doornbos:

In de buurt Linie zijn tijdens goedbezochte bewonersavonden en een buurtsafari de plannen gemaakt hoe de buurt speelser, natuurlijker en socialer te maken. Op basis hiervan zijn drie plekken geselecteerd om aan de slag te gaan: twee braakliggende terreinen van de woningcorporatie en het schoolplein van de basisschool.

Gezonde Buurten Breda

Gebruik maken van alle middelen en talenten in de wijk

De hele buurt heeft meegewerkt aan het realiseren van de speelplek en de moestuin. Zo heeft  een groep jongeren met kruiwagens  het puin van de terreinen verwijderd. En hebben cliënten van de Moerbei, een plek voor dagbesteding en activering, in de wijk het speelschip in de zandbak gemaakt, een calestenicspark dat volledig aan alle wensen voldoet en een verblijfplek waar jongeren uit de buurt kunnen gamen, compleet met groen dak.

Gezonde Buurten Breda

Wim: ‘Door zoveel talenten in de wijk in te zetten hebben we met elkaar ontzettend veel kunnen realiseren voor relatief weinig geld. Nog belangrijker: het heeft bewoners vertrouwen en eigenaarschap gegeven.’

Een groene plek voor jonge kinderen en ouderen uit het verzorgingstehuis

Het schoolplein van de basisschool in Doornbos verandert de komende maanden in een groene oase. Met een natuurlijke speelplek voor jonge kinderen én een wandelroute voor de ouderen uit het naastgelegen verzorgingstehuis.

Verder onder Stichting Pukplein

Van de eerste twee gerealiseerde plekken maken de bewoners inmiddels enthousiast gebruik. Op een mooie dag zijn er zomaar 100 kinderen op het Pukplein en in de buurtmoestuin leren steeds meer bewoners elkaar kennen. Een van de bewoners: ‘We wonen al 15 jaar naast elkaar en sinds we elkaar ontmoeten in de Pluktuin ken ik je voornaam‘.

Vanuit de door bewoners opgerichte Stichting Pukplein, ontstaan steeds meer initiatieven: zo is er inmiddels  een zwerfvuilteam dat wekelijks de buurt in trekt. Het team begon met  vijf bewoners en telt er  nu al ruim 25.

Nieuwsgierig naar de reden waarom het Pukplein heet? Bekijk de video.

Resultaten in Kesteren-Muizenberg in 2021

De tweede ronde Gezonde Buurten in Breda is aangehaakt bij de ontwikkeling van twee routes in de wijk Kesteren-Muizenberg die speel- en ontmoetingsplekken met elkaar verbinden. Daar worden twee plekken: Het versteende Achterhamplein en het voetbalveld in de wijk waar veel ganzen zitten. Door middel van macquettes hebben bewoners ontworpen hoe de plekken eruit gaan zien. De komende maanden wordt er hard gewerkt om de ontwerpen te realiseren. Op naar een feestelijke opening in 2021.