Websupport - veelgestelde vragen

Bekijk hier de antwoorden op eerder gestelde vragen aan het websupport team over de nieuwe IVN website

Algemeen

Vraag: Hoe log ik in om de site bewerken?
Antwoord:  Je logt in op de nieuwe omgeving het best in via het menu Inloggen & Help, in de onderste regel (de footer) van de nieuwe website (je ziet dan meteen of er laatste nieuws is) Klik hier op de regel Log in. Je komt dan in het scherm 'inloggen'. Of via https://ivn.nl/user
Vul daar je gebruikersnaam en wachtwoord in.
LET OP: Zowel de gebruikersnaam als het wachtwoord is NIET HETZELFDE als voor de oude site. Elke afdelingssite heeft nu 1 gebruikersnaam en wachtwoord. Werk je met meer beheerders, dan logt elke beheerder dus met deze gegevens in. Zorg dus dat je elkaar informeert zodra het wachtwoord door één van de afdelingsbeheerders is gewijzigd.

Vraag: Wanneer ik bij IVN.nl inlog om naar de nieuwe website te gaan, wordt mijn paswoord niet herkend. Ik moet dan steeds weer een Nieuw wachtwoord aanvragen".
Antwoord:
 Misschien gebruik je een programma om je wachtwoorden te onthouden? Sommige programma's zien geen verschil tussen de inlog op de oude site (nu afdeling.ivn.nl/afdeling/<afdelingsnaam> en de nieuwe. Dan wordt telkens het wachtwoord uit de oude inlog gebruikt voor de nieuwe site. Als je zo'n programma gebruikt zou je moeten nakijken in de gebruiksaanwijzing van het programma hoe je dit goed instelt.

Vraag: Op de iPad kan ik wel inloggen als webbeheerder maar niet uitloggen, althans ik heb de uitlogknop niet gevonden.
Antwoord: Er is een trucje! Als je naar deze link gaat log je automatisch uit: https://www.ivn.nl/user/logout

Vraag: Waar moet ik zijn voor vragen over de website of ledenadministratie?
Antwoord:
 Vragen of problemen over:

  • Beheer van de (afdelings)website kun je aanmelden via websupport@ivn.nl. Vermeld altijd je afdelingsnaam. De vraag wordt dan zo mogelijk binnen 24 uur door één van de (vrijwillige) websupporters beantwoord. En kijk eerst eens bij de Antwoorden op veelgestelde vragen of de Handleiding. Grote kans dat het antwoord op je vraag daar al staat.
  • De ledenadministratie (bv opgave nieuwe leden, vragen over specifieke leden adresseren aan servicedesk@ivn.nl
  • De inhoud van de landelijke IVN website, kun je richten aan webredactie@ivn.nl.

Vraag: Is er ook een handleiding?
Antwoord: Ja die is beschikbaar (zie handleidingen). Er zijn ook enkele instructiefilmpjes.
De komende maanden komen er nog nieuwe functies bij en worden nog een aantal zaken aangepast. Zodra er een aanpassing komt laten we het weten en wijzigt de versie.

Vraag: Onze afdeling wil een eigen domeinnaam gaan gebruiken. Kan dat?
Antwoord:  In de huidige site kan al een verkorte URL worden gemaakt. Bijvoorbeeld www.ivn.nl/<afdelingsnaam>. Dat scheelt misschien al een
beetje in de bereikbaarheid.
Wil je een eigen domeinnaam bv www.IVN<afdelingsnaam>.nl, dan moet je dat zelf regelen met een provider. Een eigen domeinnaam moet door de afdeling zelf worden aangevraagd en betaald.
Het websupport team noch IVN landelijk ondersteunt dit verder.

Er zijn geen vaste regels over aparte domeinamen, anders dan dat de naam IVN erin moet voorkomen, maar dat lijkt ons logisch.; bijvoorbeeldIVN<afdelingsnaam> of IVN-<afdelingsnaam>.
Er mag geen gebruik gemaakt worden van een zgn. Masker over de URL ivm duidelijkheid voor de website bezoeker.
Je laat deze URL dan doorverwijzen naar de 'officiële' URL door de provider.
Er zijn meer afdelingen die dat hebben. Het is best handig, want je krijgt dan ook een aantal algemene mailadressen en ruimte op een server voor bv documenten of archief. 
Nadeel is natuurlijk wel dat je met een extra provider en website omgeving werkt.

naar boven

Optredende fouten

Opslaan lukt niet goed.
Soms komt het voor: Na “opslaan” volgt een foutmelding met het advies om het later nog eens te proberen. Een mogelijke oorzaak is dat er bepaalde tekens in de tekst staan die niet mogen voorkomen, zoals smiley's. Die tekens moet je dan verwijderen om de pagina alsnog op te slaan. 

Internet Explorer 11 werkt niet goed. 
De browser Internet Explorer 11 wordt helaas door EZCompany (onze leverancier) niet meer ondersteund. Alleen met de laatste versies van veel voorkomende browsers wordt rekening gehouden. 
Optredende fouten zijn o.a.:
- Je kunt de menuregels niet via verslepen

Vraag: In de oude situatie werd info over onze afdelings-activiteiten automatisch gekopieerd naar de database van groengelinkt.nl.
Blijft deze mogelijkheid bestaan met de nieuwe website?
Antwoord: Na de software update van juni werkt GroenGelinkt eraan om de koppeling voor de nieuwe IVN site weer werkend te krijgen. Wordt dus vervolgd,

Vraag: De pagina ziet er vreemd uit en de kopfoto is bij het artikel verdwenen.
Soms komt het voor dat je pagina er vreemd uitziet. De oorzaak ligt veelal bij een ontbrekende of corrupte kopfoto.
Je kunt dit als volgt oplossen:
- Roep het paginaoverzicht voor de eigen afdeling op, en zoek daarin de regel van de 'foute' pagina.
- Vervolgens in deze regel rechts op Bewerken klikken en de kopfoto vervangen
- Opslaan.

naar boven

Over foto's en video's 

Vraag: Wat is het formaat van de foto's?
Antwoord:
Je kunt elk formaat foto in de mediabrowser zetten (tot max 8Mb). Afhankelijk van de plaats wordt de foto automatisch op maat gemaakt.

  • Foto voor de kop van de homepage: 1280 x 960 pixels (verhouding 1x0,75 of 1,3x1)
  • Foto's voor de kop van de andere contenttypes: 1280 x 700 pixels (verhouding 1x0,55 of 1,83x1)
  • Foto's voor in het editor veld: over de hele breedte (575px)  
    OF 230px voor gebruik met links/rechts uitgelijnde tekst.
  • Foto voor het uitgelicht item: 770x560 (verhouding 11x8)

Vraag: Kun je als afdeling een eigen foto-bibliotheek op de website aanleggen?
Zodat je foto’s makkelijker kunt hergebruiken en niet opnieuw hoeft te uploaden.
Antwoord: Dat kan via de mediabrowser. Wij adviseren om foto's die je in de mediabrowser zet te voorzien van een voorvoegsel. Bv met de afkorting van de afdelingsnaam. Je kunt de foto's dan makkelijker sorteren. De mediabrowser wordt nog zodanig aangepast dat foto's van je eigen afdeling in een aparte map komen te staan.
LET OP: De website is geen publiek fotoarchief. Gebruik dan beter Google+ of een andere fotowebsite. Die zijn daarin gespecialiseerd. Je maakt dan op je website een link naar dat fotoboek.

Vraag: Hoe zet ik foto's tussen de tekst van de editor?
Antwoord:
Als je in de editor werkt klik je op het 'foto icoontje'. Je komt dan in de mediabrowser.
Daar kies je een foto of plaatst er een nieuwe foto in.
De foto wordt dan over de hele breedte getoond. Via stijl kun je de foto links of rechts van de tekst plaatsen. De foto wordt dan verkleind tot 40% en naast de tekst getoond.

Vraag: Zijn geuploade bestanden (foto’s, pdf ed.) weer te verwijderen als ze niet meer gebruikt worden?
Antwoord: Dat is mogelijk in de Mediabrowser (kies bestanden in het beheerdersmenu onder Inhoud in de zwarte balk).

Vraag: Hoe kun je youtube video’s embedden
Antwoord: Je kunt Youtube video's embedden via de mediabrowser. Kies daarvoor in het menu van de mediabrowser het tabblad web en vul de URL in. Bekijk een voorbeeld.

Vraag: Kan ik ook ergens rechtenvrije foto's ophalen?
Antwoord
: ja dat kan via: www.pixabay.com

naar boven

Over documenten

Vraag: Kun je als afdeling ook een eigen documenten bibliotheek aanleggen (voor PDF’s, en MS-Office formaten)?
Antwoord: Ja dat kan in de Mediabrowser. De documenten van je eigen afdeling komen in een aparte map te staan.

Vraag: Welk type bestanden kun je uploaden in de nieuwe website (bijv. ook zip en track-bestanden?)
Antwoord: Je kunt alleen bestanden in pdf en MS-Office formaat uploaden.  Zeker geen ZIP bestanden. Dat is te echt te onveilig en gevaarlijk. Uploaden van GPX bestanden staat op de wensenlijst.

naar boven

Over links 

Vraag: Als ik een link wil maken staat het linktype standaard op 'intern pad'. Kan dat niet URL worden?
Antwoord: Dat kan wel, maar is niet verstandig. Het wordt sterk aanbevolen om voor een link binnen het IVN domein (dus alles wat verwijst naar ivn.nl/.....) ALTIJD gebruik te maken van 'intern pad'. Dan wordt een zogenaamde 'relatieve link' gemaakt. Een dergelijke link past zich vanzelf aan als bv de pagina waarnaar wordt verwezen een andere naam krijgt. 
Als je een (externe) URL link zou gebruiken, is de link meteen verbroken en moet je hem handmatig aanpassen.

Vraag: Als ik een link maak naar een intern pad zie ik in het zoekveld veel dezelfde namen. Welke moet ik dan kiezen?
Antwoord:
 Doordat je zoekt in het hele IVN domein, kan het zijn dat er meer pagina's zijn met dezelfde naam. Als je met nodenummers werkt, heb je hier geen last van.
Open de site in 2 aparte vensters. In het ene venster pas je het menu aan. In het andere venster ga je naar de pagina die je wilt linken. Klik hier op de bewerken knop. Bovenin de URL regel van je browser zie je nu een nodenummer staan (bv https://www.ivn.nl/node/973/edit). Als je in de menuregel in het URL veld nu node/973 zet, heb je een link naar de juiste pagina gemaakt.
Eenvoudiger: Filter de inhoud op je afdelingsaccount via het veld auteur. Ga met de muis naar 'bewerken' van de te linken pagina. In de meeste browsers zie je nu onderaan de URL staan met het bijbehorende nodenummer. Type node/<nr> in het URL veld van het interne pad.

Vraag: Kan ik ook linken naar een interne link (vlaggetje) op een andere pagina?
Antwoord:
Ja dat is mogelijk.
Ga naar de link die je wilt kopëren. Klik op de rechter muisknop en kies voor link kopiëren. Daarna ga je naar de tekst op de pagina waar je de link wilt plaatsen. Selecteer de tekst en plak de link. 

OF: Werk in de html broncode. Het makkelijkste gaat het als je eerst een link maakt naar de betreffende pagina.
Dan ga je naar de broncode, dan zie je zoiets staan als:
<a href="//www.ivn.nl/afdelingen/vijlen-vaals/heebrig-biotopenl" rel="nofollow">
Je zet nu achter de verwijzing een # te zetten en de naam in te typen van het vlaggetje. Dus: <a href="//www.ivn.nl/afdelingen/vijlen-vaals/heebrig-biotopen#houtwal" rel="nofollow">

Vraag: Kan ik ook een link onder een afbeelding plaatsen?
Antwoord:
 Ja dat kan. Maar alleen met foto's of logo's in de editor. (dus niet vanuit de foto in de kop.)
Je kunt het beste een foto op maat maken (advies 230px) voordat je hem upload via de mediabrowser.
Daarna plaatsen in het editor scherm. Via stijl de afbeelding links of rechts van de tekst plaatsen.
Dan selecteer je de afbeelding en maakt er een link onder.
Voila! Klus geklaard.

Vraag: We willen onze afdelingsnaam aanpassen. Kan dat?
Antwoord: Ja dat kan. Maar let op: er kunnen links worden verbroken (die wijzigen immers als je afdelingsnaam anders wordt). Interne links zullen mee wijzigien (zie hierboven onder links), maar check alle links en pas ze eventueel weer aan. 
Maar let op: links die je eerder hebt gebruikt bv in publicaties of QR codes, zullen dan niet meer werken.

naar boven

Over invoegen in de editor (bv kaartjes)

Voor invoegen van foto's en documenten zie hierboven.

Vraag: Hoe krijg ik een kaartje in een pagina? (zoals bv bij www.ivn.nl/afdeling/valkenswaard-waalre/dn-nieuwe-hof)
Antwoord: Wat je moet doen is:

  • Ga in Google Maps naar het kaartje dat je wilt laten zien op je site
  • Kies bij de opties voor 'embed op mijn site'
    Je krijgt dan een stukje code te zien om te kopiëren
  • Log vervolgens in op de IVN-site en bewerk de pagina waar het kaartje moet komen
  • Ga op de juiste plek staan en klik op het icoontje van de mediabrowser
  • Kies voor de optie 'web'
  • In het invulvak dat verschijnt plak je de code uit Google Maps
    Nu de truc, de code uit Google Map begint met <iframe ... en eindigt met </iframe>
    Dit kan niet door de mediabrowser verwerkt worden, je moet alles weghalen behalve de échte url van het kaartje dat begint met https:// 
    Dus vooraan alles weghalen t/m het dubbele aanhalingsteken en achteraan alles ná het dubbele aanhalingsteken plus dat aanhalingsteken zelf
  • Opslaan, en als het goed is heb je nu een Google Maps kaartje op je pagina staan.
  • Lees de aparte handleiding: 

 websupport_handleiding_kaart_aanmaken_in_google_maps.pdf

naar boven

Over blokken op de homepage

Er zijn 5 verschillende soorten blokken die op de homepage worden getoond
1. Afdelingsmenu
Deze wordt automatisch aangemaakt en kan niet verplaatst worden. Hier kunnen menu-items worden toegevoegd door binnen een basispagina het vinkje onder Menu-instellingen ‘Voer een menulink’ aan te zetten. Of door in de afdelingspagina een item toe te voegen.
Hier wordt nog de mogelijkheid van submenu’s aan toegevoegd.

2. Over IVN …
Deze wordt ook automatisch aangemaakt, inclusief een vervolgpagina waar algemene informatie over de afdeling geplaatst kan worden.

3. Uitgelicht/vrij blok
Het middelste blok 'uitgelicht' staat vast en kan bewerkt worden onder de afdelingspagina. Hier kunnen een Titel, Afbeelding, Link, Label (het gele vlakje) en Inhoud (kort tekstje) worden toegevoegd.
Vrije blokken kunnen apart worden gemaakt en ook op andere plaatsen gezet worden.

4 en 5 Nieuwsitem en activiteit
Deze zijn wat ingewikkelder. Het is mogelijk om de overige zeven blokken te vullen met een nieuwsbericht of activiteit. Dit kan onder de afdelingspagina ‘Blokken’.
Je kunt in de template voor nieuws/activiteiten onderaan aangeven of je het bericht als blok op de homepage wilt tonen.
Eerder aangemaakte nieuws- en activiteiten kunnen worden toegevoegd door het nodenummer (zonder node/ ) of de titel in te typen (het artikel verschijnt vanzelf). Bij ‘Item toevoegen’ kunnen extra blokken worden aangemaakt (maximaal zeven dus). De volgorde kan worden aangepast door te slepen met het kruisje voor de titel. Alles onder de streep is niet zichtbaar en wordt rood weergegeven, maar kan eventueel later naar boven worden geschoven.
De volgorde van de blokken gaat grof gezegd van linksboven naar rechtsonder, maar is lastig aan te geven omdat op verschillende schermgroottes de posities mee veranderen (zie schema hieronder).

Vraag: Verdwijnen de blokken op de homepage automatisch na het aflopen van de datum?
Antwoord:
 Ja, na de software update van juni. Er zit nog wel een bug in, want de regels voor de beheerder verdwijnen nog niet vanzelf. Die moet je dus nog handmatig verwijderen. De nieuwsberichten hebben geen einddatum. En soms wil je een activiteit (bv een cursus) toch nog tonen op de homepage) Dit vergt dus wel enige attentie. Check bv 1x per week de inhoud van de homepage.
Overigens: Nieuwe activiteiten en nieuwsitems komen altijd bovenaan te staan. De oude schuiven dus vanzelf naar beneden.
(Er is een wijziging voorgesteld om nieuwe activiteiten onderaan toe te voegen. Met het vervallen van de verlopen activiteiten schuiven die dus automatisch naar boven)

Vraag: Ik heb een activiteit aangemaakt en wil deze naar voren schuiven zodat de activiteit zichtbaar is op de homepage maar kan 'm niet in het 'blokkenlijstje' vinden. Wel als ik onder de knop 'activiteiten' zoek.
Antwoord:
 Als je veel komende activiteiten hebt, is er soms geen plaats in de 'wachtrij' om ze daar allemaal in weer te geven. Maar, een activiteit of nieuwsbericht kun je ook zelf aan de blokkenrij toevoegen. 

  • Typ daarvoor in het onderste lege veld het begin van de titel van de activiteit (of het nieuwsbericht) of het nodenummer (zonder node/)
  • Als je een aantal letters hebt ingetikt komt er automatisch een venster op waarin activiteitentitels staan die met die letters beginnen. Tenzij je een heel algemene titel hebt zul je hiertussen al snel de activiteit vinden die je nodig hebt. 
  • Klik deze aan zodat hij bij de blokken komt te staan. 
  • Daarna kun je de regel verslepen naar de gewenste plaats in je blokkenoverzicht. 
  • Opslaan, en klaar.

Vraag: is er een overzicht welk blok waar op de homepage wordt getoond?
Antwoord:
Ja, zie hiernaast.
De blokken voor menu, Uitgelicht en Over de afdeling staan vast. De blokken 0 tm 7 worden beheerd via de 'blokkenlijst'.
Blok 0 = 1e regel
Blok 1 - 2e regel
etcetera

 

naar boven

Over webformulieren

Vraag: Als ik een webformulier aanmaak, zie ik wel een sjabloon, maar geen formulier.
Antwoord
: Als je een webformulier maakt, kies je vanuit de het beheerdersmenu (zwarte balk bovenaan)  onder 'inhoud' toevoegen voor 'webformulier'.
Daar zie je alleen maar dat je een plaatje, een titel en een tekstje kan invoeren. Doe dat en sla dat op!
Als je dat gedaan hebt (dus nadat je hebt opgeslagen) kom je in de 'omgeving' die in de handleding beschreven wordt...

naar boven

Over nieuwe functies

VRAAG: Kan mijn afdeling één of meer algemene IVN mailadressen krijgen?
ANTWOORD: 
Helaas is dat niet mogelijk.
Maken van dit soort algemene mailadressen voor elke afdeling betekent nl een zeer groot beslag op de mailserver van IVN. Daarbij komt dat het hoogstwaarschijnlijk niet bij 1 mailadres per afdeling zal blijven.
Dat vergt dus een stevige investering in zowel servercapaciteit als menskracht om e.e.a. te beheren.
Het beste kun je als afdeling:
OF: werken met (gratis) gmail accounts.
Je moet dan voor elk mailadres een aparte mailbox aanvragen. Je krijgt dan bv secr-ivn-noord-groningen@gmail.com.
Dat werkt prima als je maar een beperkt aantal mailadressen gebruikt.
Dit mailadres kun je makkelijk overdragen als iemand anders secretaris wordt.
OF: Een eigen domein en mailaccount aanvragen bij een internet provider.
Je vraagt dan bv het domein IVN-Noord-Groningen aan. Daarna kun je zelf mailadressen maken als secretaris@IVN-Noord-Groningen.nl 
Dit werkt prima als je van diverse mailadressen gebruik maakt in je afdeling. Ook kun je vaak één mailadres naar meer personen sturen.
Zie bijvoorbeeld bij IVN Apeldoorn (zie aldaar onder het menu kopje IVNinfo/adressen)
Zij hebben goede ervaringen met Yourname (https://yourname.nl/internet-hosting-pakketten) en Denit services (https://denit.nl/) maar er zijn veel meer van dit soort leveranciers. De kosten zijn meestal slechts enkele tientjes per jaar.

naar boven

Terug naar websupport