Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid

Waarom: het IVN-verhaal

IVN ziet de natuur als het beste leslokaal voor kinderen. Een plek waar ze onbevangen en vrij van geest op spelenderwijs kunnen ontdekken, leren en groeien. Een plek waar de fantasie op hol slaat, want in het bos is een tak geen tak, maar een pen om je naam mee in het zand te schrijven, een zwaard als je riddertje speelt of een drumstok om muziek te maken.

IVN werkt dan ook aan een (be)leefwereld waar contact tussen kind en natuur vanzelfsprekend is. Thuis, in de buurt en op school. Zo ontdekken ze zelf de waarde van de natuur. Goed voor het kind en goed voor de natuur. IVN laat met alle campagnes, projecten, onderwijsprogramma’s en activiteiten jaarlijks tussen de 250.000 en 300.000 kinderen een onvergetelijke natuurervaring beleven. IVN heeft de ambitie om jaarlijks nog meer kinderen een topervaring in de natuur te bezorgen.

Deze ambitieuze missie wordt gedreven door een duidelijke maatschappelijke urgentie. Door een afbrokkelende verbinding en afnemende contactmomenten tussen kind en natuur zullen kinderen later niet de natuur beschermen. Minder contact met natuur leidt tot vervreemding van natuur, minder interesse in natuur en minder betrokkenheid bij natuur. Het gevolg is dat er een generatie opgroeit die in grotere mate onverschillig staat tegenover natuur. Door kinderen zo vroeg en zo vaak mogelijk in contact te brengen met de natuur gaan ze de waarde daarvan inzien.

Jelle de Jong, algemeen directeur van IVN: “Onze kinderen bepalen straks het beleid. We moeten ervoor zorgen dat de toekomstige beleidsmakers nu niet van de natuur vervreemden, maar juist het groen in hun hart sluiten. Hoe kunnen we verwachten dat zij later voor de natuur zorgen en werken aan een duurzame samenleving als zij er geen band mee hebben?

IVN roept ouders, opvoeders en gemeenten op om (klein)kinderen lekker te laten struinen en ze spelenderwijs de natuur te laten ontdekken. Daar begint het mee!