Van Luchtkasteel tot Dassenburcht
IVN
dinsdag31jul2018

Vernieuwd lesmateriaal in gebruik op Landgoed Vollenhoven

Dit voorjaar is het nieuwe lesmateriaal van het IVN educatieprogramma Van Luchtkasteel tot Dassenburcht gelanceerd! Liline Haitsma Mulier, eigenaresse van Landgoed Vollenhoven, ging er direct mee aan de slag en gaf haar eerste buitenles met het nieuwe materiaal aan zestig leerlingen van groep 5. Hoe ze dat ervaren heeft, lees je in dit interview. 

Wat was je eerste indruk van het lesmateriaal? 

Het nieuwe materiaal ziet er mooi uit! De instructies zijn praktisch en werkbaar. Ik vond de vragen en de opdrachten (bijna allemaal) uitdagend en de vragen sluiten goed aan bij de beleefwereld van de kinderen. Wat ik fijn vind aan het nieuwe lesmateriaal, is dat er een goede balans is tussen opdrachten over cultuur en natuur. Bij het eerdere lesmateriaal lag de nadruk op natuur, maar nu zitten er ook (leuke!) vragen in over hoe het er vroeger op het landgoed aan toe ging, bijvoorbeeld over familiewapens en de rollen die de werknemers vroeger in het kasteel hadden. Wat was bijvoorbeeld de taak van de staljongen? Wat ik ook fijn vind, is dat we van een groot deel van de opdrachten konden toepassen op ons landgoed; bijna alle opdrachten sloten aan. 

Hoe ben je te werk gegaan? 

Met het nieuwe lesmateriaal voor groep 5 en 6 werken de kinderen vanuit één punt: de schatkist. In de schatkast vinden de kinderen alle opdrachten en materialen die ze nodig hebben. Vervolgens gaan ze zelf op expeditie op het landgoed. Omdat één grote schatkist wat rommelig werkt, heb ik de materialen per opdracht in setjes klaargelegd voor de leerlingen. Onder begeleiding van zes vrijwilligers zijn de leerlingen toen aan de slag gegaan, want de kinderen volledig zelfstandig hun gang laten gaan is lastig. De les duurde zo’n 1,5 uur. In die 1,5 uur lukt het niet om alle opdrachten te doen, maar wel een deel. 

Hoe reageerden de kinderen? 

Het lesmateriaal bestaat uit (doe-)opdrachten en (theorie-)vragen. De echte doe-opdrachten sloegen het meest aan bij de leerlingen: bijvoorbeeld met de verrekijker vogels spotten, insecten onderzoeken met een loepje en met een schepnetje de sloot onderzoeken. Door verschillende setjes klaar te leggen van de doe-opdrachten, konden alle kinderen de opdrachten doen die ze het leukst vonden. 

Heb je nog een tip voor andere landgoederen die gaan werken met het nieuwe lesmateriaal?

Er zit wat overlap tussen de opdrachten voor groep 5/6 en groep 7/8. Gelukkig zijn er meer dan genoeg opdrachtkaarten voor zowel een buitenles van 1,5 uur voor groep 5/6  en voor groep 7/8. Daarom kun je er voor kiezen om voor groep 5/6 andere opdrachten te selecteren dan voor groep 7/8. Zodoende zit er zo weinig mogelijk overlap tussen de buitenlessen. Daarnaast had ik nog veel ‘oude’ lesmaterialen liggen, dus die kan ik ook gebruiken als aanvulling. Dat zouden andere landgoederen ook kunnen doen. 

Meer weten over het vernieuwde lesmateriaal of wil je het direct bestellen? Klik hier.