Over Van Bezoeker tot Onderzoeker

Ga van bezoeker tot onderzoeker

Tijdens je bezoek aan de natuur kom je veel soorten tegen. Misschien ben je dan wel nieuwsgierig naar wat je gezien hebt? De gratis app ‘ObsIdentify’ helpt je daarbij. Deze app kan duizenden soorten dieren, planten en paddenstoelen herkennen en op naam brengen. Dat verrijkt jouw persoonlijke kennis van de natuur en de beleving ervan. Daarnaast draag je, door jouw waarnemingen te delen, ook bij aan onderzoek.

Meten is weten

Waarnemingen via ObsIdentify en Waarneming.nl worden gebruikt voor het beschermen van soorten in Nationaal Park De Groote Peel en omgeving. Door te meten of en hoeveel bepaalde soorten voorkomen weten onderzoekers, beheerders en beleidsmakers of zij moeten ingrijpen. Verandert het leefgebied? Wordt het leefgebied te klein? Overheersen sommige soorten? Door jouw waarnemingen krijgen we beter inzicht in de biodiversiteit in De Pelen en de ontwikkelingen in het gebied.

Van Bezoeker tot Onderzoeker is een initiatief van het koninklijk Natuurhistorisch Genootschap in Limburg in samenwerking met IVN Natuureducatie en Staatsbosbeheer, wordt uitgevoerd in opdracht van de Provincie Limburg en wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds. De soorteninformatie en registratie is afkomstig van Waarneming.nl