ObsIdentify

ObsIdentify is een gratis fotoherkenningsapp die wilde planten, dieren en paddenstoelen uit Nederland en België op naam kan brengen. Door middel van een database met gevalideerde referentiebeelden herkent de app meer dan 13.000 soorten. Met elke nieuwe herkenning wordt deze database verder uitgebreid en verbeterd. Wanneer je waarnemingen opslaat met deze app zie je ze direct terug op Waarneming.nl.

Hoe werkt het?

Binnen drie eenvoudige stappen doe jij je eerste waarneming met ObsIdentify.

Stap 1: installeren

Download ObsIdentify gratis op je telefoon via de App Store of Google Play.

Stap 2: account aanmaken of inloggen

Maak een account aan of log in op je bestaande Waarneming.nl account. Dit is nodig om jouw waarnemingen te delen met andere natuurliefhebbers, onderzoekers, beheerders en beleidsmakers.

Stap 3: soorten herkennen en waarneming invoeren

Maak een foto of selecteer een foto uit je bestanden en klik op ‘ObsIdentify’. Je krijgt een (aantal) soort(en) te zien. Het percentage geeft aan hoe zeker de herkenning is. Twijfel je? Snij dan de foto bij of voeg foto’s toe. Zo help je de app met herkennen. Selecteer de soort met het hoogste herkenningspercentage. Bewaar de identificatie om de waarneming naar Waarneming.nl te sturen. Zo voeg je jouw waarneming toe aan het soortenoverzicht en deel je die met anderen.