Tuiny Forest
Natuur in de Buurt
woensdag22mei2019

Sprinklr: op naar groenere steden met gifvrije planten

Middenin een grijs, betonnen industrieterrein, stap je zomaar opeens een ware urban jungle binnen. Overal in het kantoor van Sprinklr ben je omringd met groene kamerplanten. Wat is het verhaal achter dit bijzondere groene bedrijf uit Amsterdam en waarom werken wij met ze samen? 6 vragen aan mede-oprichtster Suzanne van Straaten.

Sprinklr Suzanne van StraatenWat zijn jullie voor bedrijf?

“Wij zijn een klein bedrijf dat online duurzaam & biologische gekweekte planten verkoopt, zowel voor buiten als in de huiskamer. De buitenplanten en bollen komen van biologische kwekers. Onze kamerplanten kopen we alleen van kwekers die we kennen en die voorlopers zijn op het gebied van biologische bestrijding. Helaas is het in die branche (nog) niet te doen om het volledig biologisch te krijgen.”

Hoe kwam je erbij om Sprinklr op te richten?

“Ik had een soort droombeeld van een groenere stad. Mensen leven daar vaak echt tussen het beeldscherm en het beton, heel grijs allemaal. Dat moet groener kunnen dacht ik. Want groen is goed voor mensen, het heeft ontzettend veel positieve effecten zoals minder stress. En ik vond dat de stad ook wel wat duurzamer, meer toekomstbestendig kan worden ingericht. En dus startte ik 3 jaar geleden een crowdfunding om dit bedrijf op te richten. Dat was een succes en ondertussen zijn we lekker gegroeid."

Dat kan ook een nadeel zijn hè?

“Ja dat klopt. We groeien nu zo hard, dat we de levering heel goed moeten organiseren. Anders loopt alles in de soep. Dat is echt een leerproces voor ons. Maar we zijn vooral heel blij dat het zo goed gaat. Dit jaar is ons aanbod groter dan ooit. We hebben een groot netwerk van kwekers om ons heen weten te verzamelen. We maken zoveel mensen blij met gifvrije planten en dat zonder heel veel marketing. We hebben veel mond-op-mond-reclame. Daar ben ik echt trots op.”

Jullie gooien die vele kopers niet zomaar in het diepe…

“Nee zeker niet. In+ tuincentra of plantenzaken zie je vaak dat mensen na het kopen niet goed weten hoe ze voor hun plant moeten zorgen. Je krijgt nauwelijks info. Binnen de kortste keren staat zo’n plant dan te verpieteren. Niet echt duurzaam. Wij hebben een app waarin je na de aankoop aan de hand wordt meegenomen en allerlei tips krijgt. En bovendien heb je als consument ook totaal geen idee waar die plant vandaan komt. In recent onderzoek van Greenpeace vonden onderzoekers op 81 van de 84 planten uit tuincentra pesticiden. Dus je zet iets in je tuin wat eigenlijk schadelijk is voor bijvoorbeeld insecten. Ze raken versuft en kunnen de weg kwijtraken, waardoor ze kunnen overlijden. Dat wil je toch niet als natuurliefhebber?”

Wat is jullie grote droom?

“Heel simpel: dat er steeds meer mensen biologische planten om zich heen hebben. We willen mensen dichter bij de natuur brengen, steden vergroenen, maar ook de plantenindustrie. Want helaas is dat een industrie zoals elke andere industrie. We willen het aandeel biologisch plantgoed vergroten. Dus geen ‘plofplanten’ die geleverd worden op momenten dat de mens dat wil, maar kweken volgens de cyclus van de natuur. Daardoor krijg je veel sterkere planten die langer meegaan.”

En nu gaan jullie samen met IVN tuinen vergroenen. Hoe kwam de samenwerking tot stand?

“We proberen zoveel mogelijk met andere groene bedrijven en organisaties samen te werken. IVN was meteen een heel logische partner. We zetten ons allebei in om de biodiversiteit in Nederland te verbeteren en om meer groen om mensen heen te krijgen. Er was meteen een natuurlijke klik tussen ons. IVN heeft veel inhoudelijke kennis over de planten in het Tuiny Forest-pakket, wij houden ons bezig met de logistiek, de kwekers en met het maken van apps en video’s. Een perfect match dus. Samen gaan we ervoor zorgen dat 400 tuinen in Nederland straks bruisen van de insecten, vogels en bodemdieren.”