Tuiny Forest
Natuur in de Buurt
dinsdag19nov2019

Nederland 2.400m2 inheems bos rijker

400 tuinen in Nederland zijn een ‘Tuiny Forest’ rijker, een inheems bos op tuinformaat (6m2). Daarmee is Nederland maar liefst 2.400m2 bos rijker. Tuiny Forest werd in juni dit jaar gelanceerd door IVN en Sprinklr, mede mogelijk gemaakt door ASN Bank. Het pakket vol biologisch gekweekte inheemse planten was dit eerste jaar in een beperkte oplage van 400 beschikbaar en eind vorige maand uitverkocht. Wegens de grote belangstelling zijn er nu 200 extra Tuiny Forest pakketten beschikbaar.

2.400m2 inheems bos

Trotse nieuwe Tuiny Forest eigenaar Saar deelde bovenstaande prachtige foto haar stukje inheems bos bij zonsondergang. De laatste Tuiny Forest-pakketten worden deze week afgeleverd. In 400 tuinen staat straks een Tuiny Forest van 6m2. Dat zijn in totaal 2.000 bomen, 2.400 heesters en 5.600 kruiden. Daarmee is Nederland maar liefst 2.400m2 bos rijker. Alle planten zijn bovendien gifvrij en biologisch gekweekt, dus goed voor bijen, vlinders en vogels.

Grootste natuurpark van Nederland onttegelen

Als je alle tuinen in Nederland bij elkaar optelt, heb je een gebied groter dan de Veluwe, het grootste natuurpark van Nederland. Uit recente cijfers blijkt echter dat ruim een derde van de Nederlandse tuinen uit tegels bestaat. Dat zorgt niet alleen voor hittestress en overbelasting van het riool bij zware regenval, ook dieren zien hun leefgebied steeds kleiner worden. Stel je voor dat we het grootste natuurpark van Nederland weer kunnen laten bruisen van het leven.

IVN heeft daarom in samenwerking met plantenwebshop Sprinklr en mede mogelijk gemaakt door ASN Bank een pakket samengesteld vol biologisch gekweekte planten. Binnen een halve dag leg je daarmee een inheems microbos van 6m2 vol bomen, struiken en kruiden in je tuin aan. Het Tuiny Forest pakket bestaat uit een speciale mix van inheemse bomen (5x), heesters (6x) en kruiden (14x), een stap-voor-stap instructie en snoeikalender. Je tuin natuurvriendelijk maken was nog nooit zo makkelijk!

200 extra Tuiny Forests