Ontdek het Tiny Forest in winterslaap

Tiny Forest 21 januari 2023

In de winter is het Tiny Forest in rust. Toch gebeurt er van alles: de bomen vormen hun knoppen voor het komend voorjaar.

Ver voordat de bladeren van de bomen vallen, zijn de knoppen voor het volgende jaar al aangelegd. Dit betekent dat de bladeren (en vaak ook al de bloemen) de hele winter al aanwezig zijn. Maar wel veilig opgeborgen in
de knop die bescherming biedt tegen hagel, sneeuw en vorst. Een knop bestaat uit één of meer knopschubben, al dan niet voorzien van een waterwerend laagje.
Aan het einde van de winter gaan de knoppen zwellen; ze gaan groeien. Dit wordt veroorzaakt door de toename van de temperatuur en ook het licht is van invloed. De tak groeit ieder jaar in de lengte door het uitlopen van de eindknop. Hieruit komt een nieuw stuk tak te voorschijn met bladeren en eventueel bloemen.
Behalve eindknoppen zijn er ook zijknoppen. Bij sommige takken zitten er telkens twee zijknoppen tegenover elkaar, bij andere staan ze afwisselend links en rechts en bij weer andere soorten staan ze alle kanten uit. Schors is niets anders dan de buitenkant van takken en stammen. Schors kan verschillende kleuren hebben en er verschillend uit zien. Met witte stipjes, afbladerend enz. Schors zorgt voor de bescherming van de boom/struik. Je kunt het vergelijken met onze huid.

Zelf doen

Onderzoek zelf of met de kinderen uit de buurt of jouw klas welke knoppen er in jullie Tiny Forest al te ontdekken zijn. Gebruik hierbij het werkblad: Knoppen in jouw boom. Het is leerzaam, leuk, makkelijk te printen en laagdrempelig!

Werkblad: Knoppen in jouw boom

Of duik in de uitgebreide handleiding over thema Knoppen. Voor verschillende tips en ideeën om bomen en knoppen te ontdekken. Voor groep 3 tot en met 6.

Handleiding thema: Knoppen

Tiny Forest lespakket

Ook met lessen uit het Tiny Forest lespakket kun je het winterse bosje volop ontdekken:

• Takkenalfabet (groep 1-4)
  • Bos-memory en Help de dieren (groep 5/6)
  • Voedselpiramidetikkertje (groep 7/8)

Deze zijn te vinden in het Tiny Forest lespakket.

Wil je nog meer natuur beleven dit seizoen?

Op zoek naar inspiratie voor natuurlessen op het schoolplein? Hier vind je tien natuurthema’s, gespecificeerd naar verschillende groepen en met uitgebreide docentenhandleiding. Voor elk seizoen wat wils! Download de lessen en leer meer over: 10 natuurlessen op het schoolplein.

Of speel winter-natuur-bingo en ontdek winterkleuren.