Tiny Forest
Natuur in de Buurt
dinsdag26nov2019

Terugblik Plantdag Tiny Forest Wolfsbosje

Leerlingen Dominicus college planten Tiny Forest Wolfsbosje aan

Op 20 november was het zover. Het eerste Tiny Forest van Nijmegen werd aangeplant. Maar liefst 600 boompjes en struiken van 33 verschillende inheemse soorten gingen de grond in. Het aangelegde buitenlokaal dient als groene ontmoetingsplek voor de buurt en plekje om lekker te zitten en te genieten van de groene omgeving. Het Tiny Forest Wolfsbosje is aangelegd als onderdeel van de Groene Buffer in Nijmegen West.

Het Dominicus college is met begeleiding van de Bastei bezig om een duurzame school te worden, middels het programma Eco-Schools. Leerlingen van het Eco-team plantten samen met buurtgenoten en IVN het Tiny Forest Wolfsbosje vlak bij hun school aan. Hieronder vind je een fotoimpressie van de plantdag.

Het beheer van Tiny Forest Wolfsbosje komt in handen van de buurt te liggen en de groei gaat worden gevolgd met behulp van een Growapp. Er zijn al volop ideeën om kleinschalige buurtactiviteiten te organiseren in het buitenlokaal, zoals een plantenruil en haiku’s schrijven.

Gemeente en provincie Gelderland maken vier minibossen mogelijk in Nijmegen. Binnenkort starten de voorbereidingen met initiatiefnemers uit de wijken Lent en Grootstal.

Wat is een Tiny Forest?

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek. Een minibos in je buurt zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval. Wageningen Environmental Research onderzoekt het effect van de Tiny Forests op biodiversiteit, hittestress, waterberging en CO2 opslag.

Fotoimpressie