Tiny Forest
Natuur in de Buurt
vrijdag08nov2019

Het eerste Tiny Forest op Curaçao

Toen Lennart Bak het plan opvatte terug te gaan zijn geboorte eiland Curaçao, wist hij één ding zeker: hij wilde het eerste Tiny Forest op het eiland realiseren, om zo de natuur te verbeteren. Waar moet je rekening mee houden? En wat zijn de grootste verschillen met een Nederlands Tiny Forest? Lennart vertelt je graag over zijn avontuur.

‘Het is op Curaçao gemiddeld 30 graden, dus je kunt je voorstellen hoe heet het in de stad kan zijn. Hier verliezen bomen hun bladeren juist in de droge tijd in plaats van in de winter. In het Westen is er een natuurgebied, maar in het Oosten en Midden wordt het eiland hartstikke volgebouwd. Juist in stedelijk gebied is een plek in de schaduw, die de hittestress tegengaat en mogelijkheden geeft voor biodiversiteit, belangrijk. Hoe minder bomen er zijn, hoe meer airco's mensen gaan gebruiken. Na het zien van de TED-talk van Shubhendu Sharma over Tiny Forest, raakte ik geïnspireerd om dit concept ook op Curaçao te introduceren. Al snel kwam ik erachter dat IVN al een grote beweging is gestart. Op deze manier kon ik mooi aanhaken, door gebruik te maken van de al bestaande kennis en ervaring. Maar vanwege het totaal andere klimaat en de cultuur, was ik toch een pionier die helemaal opnieuw moest beginnen.

Tiny Forest Curacao

Huh, is natuur belangrijk?

Stap één is om de mensen in je omgeving te overtuigen van het nut van een Tiny Forest. In Nederland leren kinderen vanzelfsprekend over de opwarming van de aarde, het nut van bomen en het uitsterven van planten- en diersoorten. Dat is heel anders op Curaçao. Mensen hebben niet zoveel aandacht en waardering voor hun inheemse flora en fauna. Daarom voelen zij ook niet de urgentie om de natuur te beschermen. Er zijn bijvoorbeeld nauwelijks regels voor natuurbescherming. Zonde, want sommige zeldzame planten komen enkel op Curaçao voor! Om die bewustwording meer te creëren, is het zo belangrijk dat kinderen in het Tiny Forest kunnen leren over hun eigen omgeving.

De juiste soorten

Als je in Nederland in een tuincentrum vraagt: 'heb je ook biologische planten?' Dan weten ze direct wat je bedoelt. Hier gaat dat niet zo makkelijk. Kwekers weten het verschil tussen inheems en exoten niet, of verkopen geen inheemse soorten omdat mensen er geen interesse in hebben. De keuze is vrij beperkt. Gelukkig kwam ik in contact met Caribbean Research and Management of Biodiversity (CARMABI) en ontdekte ik hun speciale kwekerij met inheemse soorten. Nu is er bijvoorbeeld de inheemse plant Vitex Compresa, die eetbare vruchten geeft en mooie bloemen en geliefd is bij bijen. Ook de Zanthoxylum flavum, een boom die veel gekapt is voor houtwinning, is terug! Inmiddels is het Tiny Forest 38 soorten rijk, maar er worden er later dit jaar nog een aantal geleverd.

Samen met de buurt

Op de school van mijn dochter is het eerste Tiny Forest geplant. Het ligt aan een drukke weg. Zo werkt het gelijk als geluidsdemper, tegen fijnstof en heeft het een verkoelend effect. Het is leuk om te zien dat zowel kinderen als de school erg betrokken zijn. Het informatiebord van het Tiny Forest staat ook buiten het schoolhek, zo leren buurtbewoners ook waarom het belangrijk is en hoe zij kunnen bijdragen. Wat me gelijk opviel, was dat er na het planten van de bomen gelijk allemaal vlindertjes tussen de net geplant boompjes door fladderden. Alsof ze een fijn nieuw plekje hadden gevonden. Aan het einde van de dag kwam er een leerling naar me toe, die spontaan begon te vertellen over de planten van zijn oma. Dat raakt me echt, zo'n verhaal van een kind dat echt enthousiast is.’

Tiny Forest CuracaoLennart is van plan om nog meer Tiny Forests aan te leggen op Curacao en de andere eilanden van de voormalige Nederlandse Antillen. Wil je dit ook of heb je interesse om hierin samen te werken? Neem contact op met Lennart via (emailadres) Of volg de vordering van het HofiChiki project op Facebook.