Tiny Forest
Natuur
vrijdag01nov2019

Dit plantseizoen minstens 50.000 inheemse bomen de grond in

1 november is de start van het plantseizoen 2019/2020. IVN Natuureducatie plant daarom de komende maanden, samen met scholen, vrijwilligers, gemeenten en tuineigenaren, 80 Tiny Forests en 400 Tuiny Forests aan. Dat komt neer op meer dan 50.000 bomen! Een Tiny Forest is een inheems minibos van ongeveer 200 m². Dit bos stimuleert de biodiversiteit, helpt bij waterberging en hittestress en is een fijne plek waar buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten. De tuinvariant, Tuiny Forest, is een inheems bosje van 6 m². Tijdens deze ‘Plant mee’-campagne wordt er in totaal bijna 2 hectare aan groen geplant, dat zijn 3 voetbalstadions vol bomen.

Inheemse bomen

Een Tiny Forest bestaat volledig uit inheemse bomen en heesters. Deze soorten hebben zich na de laatste ijstijd spontaan in Nederland gevestigd. Inheemse planten zijn beter bestand tegen ziektes en trekken meer bijen, vlinders en vogels aan dan exotische soorten. Daarnaast plant IVN in stedelijk gebied; de plek waar vergroening het hardst nodig is. De Tiny Forest beweging in Nederland wordt steeds groter en breidt zich inmiddels uit naar omringende landen waaronder België, Frankrijk en Ierland.

Waarom november?

Bomen zijn de longen van onze aarde. Ze zorgen voor zuurstof en slaan CO2 op. Daarnaast zorgen ze voor verkoeling in de zomer, houden ze overtollig water vast en bieden ze vogels en insecten een plek. Het einde van de herfst en de winter is de ideale periode om bomen en heesters te planten. Dat komt doordat ze op dit moment als het ware ‘slapen’: ze hebben hun loof al laten vallen. Doordat ze in rust zijn, hebben ze een veel grotere kans om goed aan te slaan en uit te groeien tot een veerkrachtig bos.

Particulieren

IVN hoopt dat zoveel mogelijk mensen geïnspireerd raken en ook bomen gaan planten. Via Plant mee leer je hoe je zelf een eikenboom plant of een boswilg stekt en geeft de natuurorganisatie tips over welke bomen goed zijn om te planten. Voor de echte aanpakkers zijn er ook nog ‘Tuiny Forests’ te koop. Aan het einde van dit plantseizoen is Nederland een stuk groener en gezonder.