Tiny Forest
Natuur
woensdag23okt2019

Kweek je eigen eikenboom

Prachtig hè, die bomen in de herfst? Vanaf november plant IVN met het project Tiny Forest minimaal 50.000 bomen. Met deze Challenge dagen wij je uit om ook een inheemse boom te planten. Sterker nog, je laat zelf een eikel opgroeien tot een echte eikenboom! Je hebt wat geduld nodig, maar het is heel makkelijk. Bekijk het instructiefilmpje en lees meer over de ‘Plant mee’ actie.

Hoe kweek ik een eikenboom?

Je hebt wat geduld nodig, maar het is heel makkelijk. Zoek een mooie eikenboom en pluk een paar eikels van de boom of raap de eikels die er goed uitzien. Leg de eikels een paar minuten in een emmer water. Gooi de zachte (rotte) of drijvende eikels weg. Stop de overgebleven goede eikels in een bakje met potgrond. Zie je al wortels groeien? Dan kun je de eikels in je tuin of plantenbak planten. Wel af en toe water geven.

Tiny Forest

Wat is de 'Plant mee' actie?

Komend plantseizoen, van november 2019 tot en met maart 2020, planten we samen met gemeenten, vrijwilligers, scholieren en particulieren er duizenden inheemse bomen in Nederland bij. Dit wordt er geplant:

• 60 Tiny Forests door IVN
  • 20 Tiny Forests door particulieren
  • 400 Tuiny Forests door particulieren

Dat zijn heel veel bomen bij elkaar. Sterker nog, het zijn er minimaal 50.000. De Tiny Forest beweging wordt groot!

Wil jij een microbos in je tuin?

Door de tegels in je eigen tuin te vervangen met inheemse bomen en struiken, verandert jouw tuin binnen no time in een paradijs voor vogels, zoogdieren en insecten. IVN heeft in samenwerking met Sprinklr een Tuiny Forest pakket samengesteld vol biologisch gekweekte planten. Binnen een halve dag leg je daarmee een inheems microbos van 6m2 vol bomen, struiken en kruiden in je tuin aan. Goed voor bijen, vlinders, vogels én voor jou!

Tuiny Forest is een nieuw concept en werd gelanceerd tijdens de Nationale Tuinweek in juni 2019. In dit eerste jaar hadden we daarom een beperkt aantal van 400 Tuiny Forest-pakketten beschikbaar. Inmiddels zijn alle 400 pakketten uitverkocht. Wil je op de hoogte blijven van de start van de verkoop in 2020? Laat je gegevens achter en wij geven je een seintje zodra de Tuiny Forests weer beschikbaar zijn.

Blijf op de hoogte