Achtergrondinformatie

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek.

Onze bosbouwmethode

De Tiny Forests worden aangelegd volgens de Miyawaki-bosbouwmethode. Dr. Miyawaki ontwikkelde in de jaren ’70 een methode om natuurlijke, inheemse bossen te herstellen. Hij legde ruim 1.700 bossen aan, waarvan 96,7% zich binnen tien jaar tot een veerkrachtig ecosysteem ontwikkelden. De Indiase ingenieur Shubhendu Sharma raakte geïnspireerd door Miyawaki’s aanpak en vertaalde de werkwijze naar een stadsomgeving. In het Tiny Forest handboek staat meer achtergrondinformatie over deze methode.

Tiny Forest Zaandam

In december 2015 haalde IVN ingenieur Sharma naar Nederland voor een bijzonder initiatief: het planten van het eerste Tiny Forest van Europa. Samen met Sharma, gemeente Zaandam, Hoek Hoveniers, schoolkinderen en buurtbewoners plantte IVN het eerste Tiny Forest, midden in de stad. Na drie jaar zijn de eerste resultaten positief. De snelle en gezonde groei verraste de hovenier en de stadsecoloog van Zaandam.

Tiny Forest groeit…

Het Tiny Forest-handboek van IVN is inmiddels meer dan 1.300x opgevraagd en IVN won al drie prijzen voor dit concept, waaronder de nationale natuurprijs van het Groenfonds.

TF Zaandam december 2015 - na 10 maanden

Bekijk hier welke bossen al gerealiseerd zijn en welke Tiny Forests in ontwikkeling zijn.