Over de Slootjesdagen

Ontdek de slootjes in het weekend van 12 t/m 14 juni. Tijdens deze dagen organiseren IVN-natuurgidsen allerlei activiteiten voor jong en oud. Samen kijken we naar de dieren en planten die in en rond de sloot leven en naar wat er juist níet thuis hoort.

Wat is er te doen tijdens de slootjesdagen?

Met de Slootjesdagen wil IVN het waterbewustzijn van kinderen en (groot)ouders vergroten. Slootjes zijn belangrijk voor zowel watermanagement als de biodiversiteit in Nederland. We willen hen op een laagdrempelige manier prikkelen het leven in de sloot te gaan ontdekken.

Zoek de grote spinnende watertor, ontdek wie er in de zomer op het water kan schaatsen en probeer de snelste zwemmers van de sloot te vangen. Naast al het leven dat in de sloot te Slootjesdagen V'daal - Rhenenvinden is, tref je er helaas ook vaak zwerfafval aan. Help mee voor Schone Slootjes en bescherm de waterdiertjes tegen afval. In het weekend van 12 t/m 14 juni gaan we weer samen met (groot)ouders en kinderen van 4 t/m 12 jaar op avontuur langs de waterkant tijdens de IVN Slootjesdagen. Op ruim 100 locaties in het land staan IVN-natuurgidsen voor je klaar met schepnetjes, loeppotjes en zoekkaarten om je alles te leren en laten beleven over de natuur in de sloot!

Met de IVN Slootjesdagen beleef je met het gezin het avontuurlijkste gratis uitje aan de waterkant. Gaan jullie mee naar buiten?

Zoek een slootjes-activiteit

Vanaf medio mei staan alle Slootjeslocaties van 2020 op de website vermeld.

Doe mee met het Slootjesonderzoek

Tijdens de Slootjesdagen ontdek je het leven in de Nederlandse slootjes. Het aantal soorten waterdiertjes en planten geeft inzicht in de biodiversiteit en daarmee de waterkwaliteit van de slootjes. Draag bij aan een grootschalige citizen science onderzoek door de waterdiertjes te tellen en in te vullen op de website van Waterdiertjes.nl. Zo help je onderzoekers van Wageningen Universiteit en waterschappen om een beter beeld te krijgen van het waterleven. Zij kunnen dan beter bepalen waar ze maatregelen moeten nemen om de waterkwaliteit te verbeteren.

IVN Natuureducatie