Aanbod

Hieronder vindt u een korte uitleg van de acht  programma's. Daar kunt u ook zien op welke locaties de programma's uitgevoerd worden. Bij elk programma ontvangt u de docentenhandleiding met onder andere tips voor uw klassenbezoek aan het park.

Bomen

Leerlingen leren de (eigen) omgeving waar te nemen. Ze bekijken, bespreken en onderzoeken bomen. Denk aan de vorm, stand en nerven van een blad, hoogte, omvang en leeftijd.  Maar ook de omgeving is belangrijk: bodemleven, bedreigingen en functies van een boom, ecosysteem en voedselkringloop.

Dieren

De eigen omgeving zit vol met dieren. Zo kunnen de leerlingen op zoek gaan naar vraatsporen, uitwerpselen, veren of braakballen, komen ze erachter welke verschillende dieren er in de omgeving leven en wat hun kenmerken zijn en leren ze over de verschillende stadia van de dieren.

Planten

Waaruit bestaat een plant? Wat is de functie van kleuren, geuren en vormen? Wat is de relatie tussen bloemvoering en bestuiving? Wat hebben planten nodig en wat hebben ze te bieden? Welke rol spelen diertjes in de omgeving van de plant? Dit zijn een aantal onderwerpen  waarmee de leerlingen bezig kunnen gaan.

Water

Bij dit project worden de leerlingen ondergedompeld in het thema water. Ze gaan aan de slag met wateronderzoekjes, op zoek naar waterdieren en waterplanten en het belang van (schoon) water en het gebruik hiervan komen aan bod.  

Omgeving

Welke planten, struiken, bomen en dieren leven er in de omgeving? Welke grondsoorten bevinden er zich? Hoe verspreiden de zaadjes zich? Hoe ontstaat een stuifduin? Wat voor invloed heeft de mens op het landschap? Deze en nog véél meer vragen komen aan de orde bij het project omgeving.

Bijen en biodiversiteit

Leerlingen leren over het leven van de honingbijen en de wilde bijen. Ze bekijken, bespreken en onderzoeken het leven in een bijenkast en de relatie tussen bloemen en bijen. De verschillen tussen een wilde bij, honingbij, wesp en hommel kunnen worden besproken, maar ook hoe je de eigen omgeving bijvriendelijk maakt en welke spullen een imker allemaal gebruikt.

Bodem

Tijdens dit project kunnen de leerlingen onder andere aan de slag gaan met bodemonderzoek of een bodemprofiel maken . Andere onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn turf, veen bodemdiertjes, kansen en bedreigingen en de voedselkringloop, geheel afhankelijk van de aansluiting op uw lesprogramma.

Herfst en winter

Tijdens deze periode van het jaar kunnen de leerlingen het seizoen met alle zintuigen ervaren. Hoe zien de bomen en knoppen er in de herfst of winter uit? Waarom vallen en verkleuren de bladeren van sommige bomen? Hoe overleven planten en dieren de winter? Welke vogels blijven er in de omgeving in dit seizoen? Dit zijn allemaal vragen waarop antwoord kan worden gegeven.

Reserveren

Aanmelden voor één of meer schoolprogramma's kan via het boekingsprogramma op deze website. Voor meer informatie over de educatieve programma's voor het basisonderwijs kunt u contact opnemen met IVN Limburg via 0475-386 460 of limburg@ivn.nl