Ontdekken in De Loonse en Drunense Duinen

Speciaal voor het basisonderwijs biedt IVN zes educatieve programma’s in en rondom Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen. Onder begeleiding van ervaren IVN-gidsen ontdekken leerlingen spelenderwijs de natuur.

Alle programma’s (met uitzondering van Het Bewaarde Land) duren 2 uur en kosten € 35,- per groep (max. 32 leerlingen).

Voor ieder leerjaar een passend programma

Afbeelding van kinderen die in het zand graven met tekst

Takken sjouwen, hutje bouwen, gras horen groeien, eiken die verstoppertje spelen en wind vangen met je wangen. Tijdens ‘Takkenhoedjes’ ontdekken kinderen hoe al dat zand hier terecht is gekomen.

Locaties: De Rustende Jager en De Roestelberg

Kinderen houden linten in de lucht in Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen met tekst

Met je neus in de wind, je handen in het zand en je hoofd in de wolken. Tijdens ‘Zandgebak en Luchtkastelen’ leren kinderen al spelend over de elementen die wezenlijk zijn voor de Loonse en Drunense Duinen.

Locaties: Duinoord en De Roestelberg

Pootafdrukken in zand met tekst

Er leeft van alles in het zand, van planten tot kleine en grote dieren. Tijdens Zandspoor gaan leerlingen aan de slag met verschillende proefjes en leren ze álles over de duinen en de bewoners van deze Brabantse Sahara.

Locaties: Bosch en DuinDe Drie Linden (Giersbergen) en De Rustende Jager

Afbeelding van schilderij van Vincent van Gogh met tekst

In de voetsporen van Vincent Van Gogh gaan leerlingen op zoek naar zijn ‘nooit geschilderde schilderij’. Tijdens het ‘Van Gogh Mysterie’ komen natuur- en cultuureducatie bij elkaar.

Locatie: De Drie Linden (Giersbergen)

Afbeelding van dassen met tekst

Tijdens Dassenwerk onderzoeken leerlingen of een bepaald gebied binnen het Nationaal Park geschikt is voor herintroductie van de das.

Locaties: De Rustende Jager

Afbeelding van kinderen die in zand spelen met tekst

Het Bewaarde Land is een 3-daags programma waarbij leerlingen weer helemaal thuiskomen in de natuur. Door de natuur met al hun zintuigen te beleven ontwikkelen ze zorg, respect en liefde voor de natuur.

Handleidingen en werkbladen

Ter voorbereiding op je bezoek aan de duinen neem je als docent de handleiding door en print je eventuele werkbladen uit.

Ga naar de handleidingen en werkbladen

Voor vrijwilligers

IVN is altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers voor de begeleiding van kinderen in Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen.

Contact

Voor meer informatie over de educatieve programma’s voor het basisonderwijs kun je contact met ons contact opnemen via nationaleparken-zuid@ivn.nl.