Bomenwandelroute Zutphen

5.6 KM
(0)

Hanzestad Zutphen staat bekend om zijn prachtig bewaarde historische binnenstad, met ongeveer 900 gemeentelijke en rijksmonumenten. De middeleeuwse vestingstad lag binnen stadsmuren. De beperkte ruimte binnen de muren werd vrijwel volledig benut voor bebouwing. Veel bomen groeiden er dan ook niet. In 1874 werden de oude en overbodig geworden vestingwerken grotendeels gesloopt, waarna op de vrijgekomen ruimte verschillende parken en singels werden aangelegd die, de oude binnenstad nu omhullen als een “groene mantel”. Hier groeien de meeste oudere bomen binnen de gemeente Zutphen. Langs deze singels en parken, maar tevens langs enkele andere solitairen en boomgroepen voert onze wandeling.
De Bomenstichting Zutphen heeft deze wandeling samengesteld en op papier uitgebracht (te koop bij het startpunt De Geluksvogels, Schupstoel 5 in Zutphen). De bomenwandelroute is ongeveer 5,1 km lang en start bij ‘De Geluksvogels’, in de binnenstad van Zutphen. U kunt de route ook in twee delen opsplitsen, een van ca. 3,5 km en een van ca. 1,6 km.
Bij de bomen op deze route staan enkele foto’s en beknopte informatie over de boomsoort (De papieren route – met soms andere nummering, maar met dezelfde volgorde, geeft uitgebreidere informatie).
Voor de complete route loopt u vanaf de Schupstoel onder het poortje door naar de Bornhof. Daar vindt u de eerste boombeschrijving (Boom 01).

De Noordelijke route (ongeveer 3,5 km): Bij boomnummer 28 kunt u de routeverkorting nemen. Ga het Oskamstraatje in, onder de poort door linksaf en even verderop rechtsaf naar de Oude Bornhof. U loopt rechtsaf naar het einde van de hof en onder de poort door naar de Schupstoel.

De Zuidelijke route(ongeveer 1,6 km):
Als u de zuidelijke route wilt lopen kunt u bij boomnummer 28 starten. U gaat vanaf Schupstoel 5 bij ‘De Geluksvogels’ onder de
poort door naar de Bornhof en verlaat de Oude Bornhof linksaf via de uitgang naar de Bornhovestraat. U gaat een klein stukje naar links om vervolgens onder het poortje door rechtsaf het Oskamstraatje in te gaan.
De Bomenstichting Zutphen e.o. is in 2002 opgericht door een groep mensen die zich inzet voor het behoud van groen, in het bijzonder bomen in de stad Zutphen en omgeving. Samen met IVN Zutphen Natuureducatie, in 1983 opgericht, is de wandelroute in de IVN routes-app samengesteld.

Voor meer informatie over IVN Zutphen of voor vragen of opmerkingen over deze bomenwandeling mailt u naar:leden.ivn.zutphen@gmail.com.

Voor meer informatie over de bomen en de Bomenstichting Zutphen mailt u naar:info@bomenstichtingzutphen.nl.

Schupstoel 5, 7201 CZ Zutphen
Download de app voor deze route

Download onze app