Groen schoolplein voor acht Zeeuwse scholen

De groene revolutie Zeeland 12 april 2022

De 8 Zeeuwse scholen die zich aansluiten bij de Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen zijn bekend. Deze scholen ontvangen een voucher om hun schoolplein te vergroenen. Dit jaar toveren zij hun grijze tegelplein om in een groene plek waar kinderen kunnen spelen, leren en de natuur ontdekken. In totaal hebben 18 scholen een aanvraag ingediend. Ruim 30 Zeeuwse scholen ontvingen de afgelopen jaren vouchers voor het groener maken van hun schoolplein. De vouchers worden aangeboden door IVN Natuureducatie, met steun van provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten.

De scholen die een financiële bijdrage ontvangen om hun schoolplein te vergroenen zijn: St. Willibrordus in Hulst, Graaf Jan van Nassauschool in Vlissingen, De Lonneboot in Nieuw en St. Joostland, Kindcentrum De Linge in Kapelle, Tweern in Goes, De Vliete in Wissekerke, en Jan Wouter van den Doel en Theo Thijssen op Schouwen-Duiveland.

Gratis bomen

Alle 18 scholen die een aanvraag indienden ontvangen bovendien 4 gratis bomen van Waterschap Scheldestromen om hun schoolplein groener en mooier te maken. Deze actie maakt onderdeel van Plan Boom, een initiatief van de Zeeuwse Milieu Federatie en St Landschapsbeheer Zeeland. Met het planten van deze bomen wil het waterschap een stapje richting de klimaatdoelen zetten. Daarnaast geven de bomen de leerlingen ook schaduw op warme dagen.

Zeeland verandert mee

Door de transformatie van grijs naar groen neemt het oppervlakte tegels op de schoolpleinen ook komend jaar nog eens met circa 3500 m2 af. Gras, beplanting, aarde, zand of houtsnippers nemen de plaats van de tegels in. Zo draagt het plein bij aan de biodiversiteit en een klimaatbestendige leefomgeving. De meeste scholen creëren ook een buitenlokaal voor buitenlessen op hun schoolplein. Uit onderzoek blijkt dat het impact heeft op de sociale, emotionele en motorische ontwikkeling van kinderen én een positief effect heeft op de vitaliteit van leerkrachten. Groene schoolpleinen bieden hier grote kansen voor.

Groene (r)evolutie

Kinderen brengen ongeveer 40 procent van de tijd dat ze wakker zijn door op school, vaak binnen in het klaslokaal. En dat terwijl kinderen gezonder zijn én beter leren door veel buiten te zijn. Daarom ontketent IVN Natuureducatie de groene revolutie, met haar Zeeuwse partners en met steun van de Provincie Zeeland en het Rijksprogramma Jong Leren Eten. Het doel? In één schoolgeneratie alle Zeeuwse kinderen een groene speel- en leerplek geven. De voucherregeling Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen is hier een onderdeel van.

Samenwerkingspartners

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door IVN Natuureducatie, GGD Zeeland, Jantje Beton, SportZeeland, Stichting Landschapsbeheer Zeeland, NME-centra in ZeelandWaterschap Scheldestromen, ZMf (Vereniging Zeeuwse Milieufederatie), Springzaad, Jong Leren Eten, Plan Boom en Hogeschool Zeeland. Provincie Zeeland verstrekt de subsidie.