Zeeland
Biodiversiteit
donderdag22jul2021

Beschuit met muisjes op de geboorte van jonge bontbekplevieren

Misschien heb je het al in het nieuws voorbij zien komen. Inwoners van Kattendijke vierden op 21 juli 2021 met elkaar de geboorte van drie jonge bontbekplevieren. Onder leiding van Thom de Bruijn en Wilco Jacobusse van het Nationaal Park Oosterschelde werden inwoners uitgenodigd om een blik te werpen op de jongen en om met elkaar een excursie te maken over de slikken. Benieuwd hoe dat is geweest? Lees snel verder!

Een bijzonder succes in Kattendijke

Een groep van ongeveer 10 inwoners verzamelt zich op een prachtige zomeravond op de dijk aan de rand van Kattendijke. Met weids uitzicht over het slik vertelt Wilco dat we die avond bij elkaar zijn om de geboorte van drie jonge bontbekplevieren te vieren. En dat is bijzonder, want landelijk gezien is het broedsucces van de bontbekplevier slechts 0.95.

In totaal heeft de bontbekplevier op het strandje in Kattendijke twee keer een nestje met eieren gelegd. Uit het eerste nest overleefde één jong en uit het volgende nestje overleefden er twee. Vanaf de dijk hebben inwoners prachtig zicht op het schouwspel dat zich afspeelt op het strandje. Omdat de jongen nog net niet oud genoeg zijn om te vliegen rennen ze achter de ouders aan opzoek naar voedsel. Bij dreigend gevaar roepen de ouders hun jongen op om hun toevlucht te zoeken tussen de schelpjes of tussen het aangespoelde wier. Als ze zich daar eenmaal veilig hebben verstopt zijn ze met het blote oog niet meer te vinden.

Thom legt uit dat de bontbekplevier ontzettend honkvast is. Heeft hij eenmaal op een locatie gebroed, dan is de kans groot dat hij volgend jaar weer naar dezelfde plek terugkeert. Dat kunnen we ook aflezen aan de ringen die aan de pootjes van de plevieren zijn aangebracht. Deze ringen helpen om meer over het gedrag van de vogels te leren. De organisatie Delta Milieu Projecten verricht doorlopend onderzoek naar de bontbekplevier. Zo vertelt Thom dat we dankzij het ringen bijvoorbeeld weten dat sommige vogels tot wel 20 jaar oud kunnen worden. In augustus, wanneer de jongen klaar zijn om te gaan vliegen, trekken ze naar het zuiden van Europa. Ook daar zijn er mensen die de ringen van vogels aflezen. Hierdoor weten we bij benadering in welke gebieden de vogels graag overwinteren en hoe ze daar zijn gekomen.

Slik kattendijkeNa een blik geworpen te hebben op de foeragerende jongen is het tijd om het slik te gaan ontdekken. Wat opvalt aan het slik is dat het ontzettend voedselrijk is; er liggen verschillende soorten wieren, kokkels en er worden zelfs een aantal krabben gevonden. Ook is het slik bij Kattendijke één van de weinige locaties langs de Oosterschelde waar kort zeegras groeit. Thom legt uit dat de plekken waar kort zeegras groeit als functioneren als kraamkamer. Door het getij blijft voedsel achter in het gras, wat weer goed is voor alles wat leeft in het slik. Eigenlijk kun je het slik dus zien als een ecosysteem op zich. Dat het slik vol zit met leven valt pas echt op wanneer de groep even stil staat en om zich heen kijkt. Daarna is het tijd geworden om terug te keren naar de dijk en te genieten van de laatste zonnestralen van deze prachtige zomeravond.

Betrokken blijven bij de kustbroeders?

Zou je het leuk vinden om in 2022 als vrijwilliger langs de Oosterschelde op pad te gaan om nestjes te inventariseren van de strand-, en de bontbekplevier? Laat het weten door een mailtje te sturen naar zeeland@ivn.nl