Groningen
Natuur in de Buurt
vrijdag17dec2021

Kinderen zamelden geld in voor eigen Tuiny Forest

Jonathan, Simon, Werner, Jaylinn, Wiesje, Emilian, Yaro, Niels, Louis, Sinne en Tile van sws de Adeborg in Aduard kwamen in actie voor de natuur! Samen hebben zij ervoor gezorgd dat er vandaag  een extra grote Tuiny Forest geplant werd tegenover hun school. Wethouder Geertje Dijkstra van gemeente Westerkwartier nam de officiële opening voor haar rekening en onthulde het bord waarop de hele buurt kan lezen over dit bijzondere minibos.

In actie voor de natuur

Tuiny Forest Aduard Omdat Jonathan, Simon, Werner, Jaylinn, Wiesje, Emilian, Yaro, Niels, Louis, Sinne en Tile natuur en dieren heel leuk en belangrijk vinden en vonden dat er wel meer bomen mochten komen in Aduard, bedachten ze in het voorjaar een actie. Ze verkochten zelfgebakken koekjes en popcorn en zamelden flessen in. Met het ingezamelde geld, kochten ze een Tuiny Forest. Omdat wij dat als IVN natuurlijk een fantastisch initiatief vinden, hebben we er nog drie Tuiny Forest pakketten bij gedaan. In plaats van een bosje van 6m2, krijgt de Adeborg nu dus een bosje van 24m2, met 20 bomen, 24 heesters en 56 kruiden! IVN zal de kinderen de komende tijd lesgeven over de natuur en hun Tuiny Forest.

Goed voor dieren en mensen

Een Tuiny Forest is een heel klein dichtbegroeid bosje met allemaal verschillende boompjes en heesters. Het bevat alleen maar inheemse soorten. Deze zijn beter bestand tegen ziektes en trekken meer bijen, vlinders, vogels en insecten aan. En dat is goed voor de biodiversiteit. Het is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Het zorgt bijvoorbeeld in de zomer voor verkoeling. Tuiny Forest heeft ook een grote broer: Tiny Forest. In dit bos ter grootte van een tennisbaan ontdekken buurtbewoners de Nederlandse natuur. Kinderen planten het bos en krijgen er les in het buitenlokaal.

Wil jij ook een Tiny Forest of een Tuiny Forest bij jouw school?

Ik wil een Tiny Forest! Ik wil een Tuiny Forest!