Friesland
Slootjesdagen
maandag14jun2021

Op slootjesonderzoek in Camminghaburen: belevingen en gegevens verzamelen

Afgelopen weekend vonden, na een jaar te hebben overgeslagen, weer de IVN Slootjesdagen plaats. Ook in de wijk Camminghaburen stond een hele middag waterdiertjes vangen op het programma. Vrijwilliger Lysbet Hoekstra van IVN-afdeling Leeuwarden is de drijvende kracht hierachter. De hele week was ze al op scholen in Leeuwarden met schepnetjes, loeppotjes en zoekkaarten in de weer geweest om met leerlingen op onderzoek uit te gaan in het water. En zondag deed ze dat nog even dunnetjes over in haar eigen wijk, met hulp van haar kinderen.

Blije en verwonderde gezichten

Lysbet vertelt: "Ieder jaar organiseren we in juni samen met Natuurmuseum Fryslân de "Soorten & Slootjesdag" in het Leeuwarderbos. IVN verzorgt dan de slootjesdag-activiteit en het Natuurmuseum diverse excursies over bijvoorbeeld vlinders, spinnen of eetbare wilde planten. Dat is ieder jaar een feestje! Al die blije en verwonderde gezichten als ze weer een gek diertje van de zoekkaart gevonden hebben. En echt niet alleen van de kinderen hoor, (groot)ouders zijn minstens net zo fanatiek. Zo’n groot evenement organiseren kan nog niet, maar we wilden wel iets doen. Daarom gaven we op een paar scholen in Leeuwarden een slootles (IVN) en een bomenles (Natuurmuseum). En organiseerden we een slootjesdag voor de wijk, in de wijk en door de wijk!”

Slootjesdagen Leeuwarden

Waterbewustzijn vergroten

IVN Natuureducatie wil met de Slootjesdagen het waterbewustzijn vergroten. De aanwezige waterdiertjes en plantjes geven aan hoe gezond een sloot is. Helder water met ondergedoken waterplanten en veel verschillende waterdiertjes zorgt voor een goede biodiversiteit. Mooie insecten, zoals libellen, zijn afhankelijk van water omdat hun larven daarin leven. In Leeuwarden kwamen ze zondag van alles tegen. Lysbet: “Wat hebben we veel soorten diertjes gevangen! Een waterschorpioentje, salamanderlarve, een forse kleine watersalamander, kikkervisjes en een groene kikker, verschillende soorten larven van een libel en heel veel larven van de waterjuffer. En zelfs een snoek van 15 centimeter! Met een soort microscoop op batterijen hebben we gekeken naar watervlooien. De verbazing bij de kinderen over dat zo'n stipje echt een beestje is, is geweldig!”

Meten hoe het staat met de sloten in Nederland

Op deze manier leren kinderen van alles over het leven in de sloot en doen ze tegelijkertijd mee met een belangrijk citizen science project. Aan de hand van alle data kunnen wetenschappers van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) namelijk de waterkwaliteit beoordelen. Friesland scoorde bij de vorige metingen in 2019 een 6,1, gelijk aan het landelijke gemiddelde. De sloot in Camminghaburen scoorde dit jaar een 6,7. Hoe het staat met een groot deel van de 330.000 kilometer sloot die Nederland telt, zullen we weten als de zo’n 100 locaties die hebben meegedaan hun gegevens hebben ingevoerd. Met dank aan alle vrijwilligers die deze slootjesdagen organiseerden en alle kinderen die hebben meegeholpen met onderzoeken!

Slootjesdagen Leeuwarden