Drenthe
Jongeren
donderdag27mei2021

Leerlingen van De Nieuwe Veste in Coevorden bedenken beste klimaatadaptieve plan

Zo’n 300 leerlingen van 9 technasiumscholen in Groningen, Friesland en Drenthe werkten de afgelopen maanden aan plannen om een gebied in hun omgeving zo in te richten dat het bestand is tegen de gevolgen van klimaatverandering, de biodiversiteit vergroot wordt en er groene energie opgewekt kan worden.

Een uitdagende en vooral actuele opdracht die ze kregen van echte opdrachtgevers, zoals waterschappen en provincies. Vandaag presenteerden de groepen met de meest innovatieve, creatieve, maar ook haalbare oplossingen hun ideeën aan een deskundige jury. Maud Benjamins, Jara Mol, Pleun Leistra en Anouk Jonker van De Nieuwe Veste in Coevorden wonnen met hun idee van verticaal planten, inclusief gebruik van zonnepanelen en opvang van water!

Verticaal planten tegen wateroverlast en hittestress

Maud, Jara, Pleun en Anouk wisten met hun oplossing voor de inrichting van een stedelijk gebied de jury te overtuigen. Ze bedachten een manier om wateroverlast en hittestress tegen teVerticaal planten gaan door verticaal te gaan planten. Door op de constructies ook nog zonnepanelen te monteren kan energie opgewekt worden. En zelfs aan de biodiversiteit werd gedacht; het feit dat dit groepje insecten als stakeholders zag, kon de jury wel waarderen. Ze gaven dan ook duidelijk aan dat er allemaal verschillende beplanting gebruikt zou kunnen worden. Al met al een compleet plan, dan wat hen betreft morgen al ingevoerd kan worden. Zelf zijn ze hartsikke blij dat ze hebben gewonnen: "Het was echt een topdag, superleuk om weer aan zoiets mee te kunnen doen en dan ook nog te winnen!". 

Jongeren impact laten maken 

Klimaatverandering, biodiversiteit, energietransitie; er gaat tegenwoordig geen dag voorbij zonder dat je deze begrippen ergens in de media tegenkomt. Het zijn grote vraagstukken, waar we met zijn allen iets mee moeten. Ook jongeren spreken zich steeds vaker uit over deze thema’s en willen gehoord worden. Via dit project in het voortgezet onderwijs geven opdrachtgevers de jongeren een stem. En krijgen zij verfrissende en creatieve oplossingen voor uitdagingen waar zij bijna dagelijks mee te maken hebben. Zoals het inrichten van stedelijk gebied, de opdracht die de leerlingen begin dit jaar kregen. Welk gebied dat zou zijn, mochten ze zelf bedenken. De provincies, waterschappen en IVN boden de nodige ondersteuning via hun experts die bevraagd mochten worden. Ook werden de leerlingen aan het denken gezet en kregen ze inspiratie via een webinar met Trashpacker Tijmen Sissing. Hij startte in zijn eentje acties om afval op te ruimen. Daarmee creëerde hij een beweging die zich over de hele wereld heeft verspreid. Hij liet zien dat grote impact vaak begint met iets kleins en maakte de jongeren duidelijk dat ook zij een verschil kunnen maken met hun oplossingen. En dat zien we zeker terug in het winnende idee!