Zuid-Holland
Kind & Natuur
dinsdag05feb2019

Advies: lok jongeren met spellen en apps de natuur in

Vier jongeren adviesbureaus in Zuid-Holland wonnen op 31 januari elk een beker voor het meest creatieve product om jongeren tussen de 12 en 18 jaar de natuur in te krijgen. De winnaars willen hun leeftijdgenoten naar buiten lokken met een spelconcours in de natuur, een interactieve app, een hashtag hype en een openlucht bioscoop. De scholieren overhandigden een boek met alle ideeën uit het project aan gedeputeerde Han Weber.

Ongeveer 300 leerlingen van drie middelbare scholen in Den Haag, Leiden en Middelharnis hebben de afgelopen maanden op uitnodiging van de provincie nagedacht over de vraag: ‘Bedenk een natuurbeleefproduct voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar.’ IVN Natuureducatie organiseert het project Jongeren Adviesbureau, dat jongeren tussen de 12 en 25 jaar betrekt bij vraagstukken op het gebied van natuur en duurzaamheid – zoals het dilemma van de immer binnen toevende mens.

Mobiele bioscoop

Om tot een antwoord te komen, gingen de jongeren op excursie naar natuur bij hen in de buurt. Daarnaast hebben zij experts ondervraagd en gebrainstormd over de opdracht. De winnaars van het De Visser ’t Hooft Lyceum willen met ‘Nature Games’ een spelparcours maken geïnspireerd op ‘The Hunger Games’, een boeken- en filmserie waarin de hoofdpersoon opdrachten moet uitvoeren in de wildernis. Een ander winnend idee was de ‘mobiele bioscoop’: jongeren gaan graag naar de film, waarom dan niet naar een film in de buitenlucht?

Inspiratie voor planologen

“We gaan heel goed naar jullie ideeën kijken,” sprak Han Weber bij het in ontvangst nemen van het ideeënboek. “Dit is inspiratie voor onze planologen, landschapsontwerpers, natuurexperts en andere beleidsmedewerkers.” Aan het begin van het project noemden een aantal leerlingen de natuur saai of nutteloos. Maar uit de finale bleek dat de natuur ook leuk kan zijn. De eindproducten die de finale niet haalden, werden vervolgens gepresenteerd op een ideeënmarkt.

Han Weber - JAB