Zeeland
Kind & Natuur
donderdag22sep2016

Eten uit de natuur tijdens Zeeuwse dag Kind en Natuur

Hoe maak je van zevenblad een lekkere pesto? Hoe ruikt kardemon en citroengras en hoe ziet dat er in het echt uit? Hoe beweegt een slak zich voort? En hoe maak je van modder een zaadbommetje? Het kwam allemaal aan bod tijdens de Zeeuwse Dag Kind en Natuur op donderdag 22 september in Goes.

Het Omnium in Goes, en meer in het bijzonder het tropische bos, was deze dag het werkterrein van zo'n zeventig Zeeuwse natuurouders, IVN- en NME-gidsen, leerkrachten in het basisonderwijs, medewerkers in de kinderopvang en  vrijwilligers en beroepskrachten van Zeeuwse natuurorganisaties.

Op deze eerste Zeeuwse Dag Kind en Natuur van IVN Zeeland en de NME-centra wisselden ze ervaringen uit over het werken met kinderen in en met de natuur en lieten ze zich inspireren door eenvoudige, laagdrempelige activiteiten met kinderen. Waarvoor je echt niet veel kennis van de natuur hoeft te hebben - een misverstand dat bij veel mensen leeft.

Naar buiten

De Zeeuwse Dag Kind en Natuur had niet voor niets het thema 'Naar buiten!'. Wethouder Derk Alssema van de gemeente Goes haalde bij de opening een controller tevoorschijn. 'Wie weet wat dit is?' vroeg hij de aanwezigen. De meesten reageerden instemmend. Hij wilde maar aangeven dat veel ouders tegenwoordig moeite hebben met het begrenzen van het gebruik van de spelcomputer. Terwijl iedereen wel weet, en onderzoek wijst dit ook uit, dat buiten spelen voor kinderen veel gezonder is dan binnen achter een schermpje zitten.

En buiten spelen en de natuur ontdekken hoeven helemaal niet zo moeilijk te zijn, betoogde ook Daphne Teeling, regiodirecteur van IVN Zeeland.

Uitdagend

Vier inspirerende werkateliers rondom het thema gaven alvast een eerste aanzet. In die workshops werden de deelnemers uitgedaagd om de tips zelf uit te testen. Alleen dan ondervind je hoe kinderen de natuur beleven. Zij zien de natuur vooral als iets uitdagends, vertelde Rita de Ligt van IVN Zeeland eerder.

En dus bakten de volwassenen taartjes, maakten ze een modderschilderij, aaiden ze een konijntje, proefden ze met blinddoek van onbekende smaken en bedachten ze zelf de spelletjes en lessen voor op het schoolplein of het speelterrein. Tijdens een foodwalk (wildplukwandeling) maakten de deelnemers kennis met enkele gangbare eetbare planten, waarmee pesto, kruidenboter en soep werden bereid.

Natuurouders, pedagogisch medewerkers en natuurgidsen reageerden na afloop enthousiast: ,,Hier hebben we echt wat aan gehad."

Uitwerking Buitenlessen