Utrecht
Natuur in de Buurt
donderdag17okt2019

Tiny Forest in Nieuwegein officieel van start

Basisschool De Toonladder, IVN Nieuwegein-IJsselstein e.o. en de gemeente Nieuwegein leggen dit najaar een Tiny Forest aan in de wijk Galecop. Een Tiny Forest is een minibos ter grootte van een tennisbaan en een fijne ontmoetingsplek voor buurtbewoners, Kinderen krijgen er les in het buitenlokaal en daarnaast vergroot het de klimaatbestendigheid en biodiversiteit in de wijk. Wethouder Marieke Schouten en Petra Schut, regiodirecteur van IVN Natuureducatie, hebben donderdag 17 oktober de samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de aanleg van dit eerste Tiny Forest.

Tiny Forest Nieuwegein

Wat is een Tiny Forest?

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur. Buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek of organiseren hier de buurtbarbecue. Een minibos in de buurt zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval.

Een Tiny Forest in Galecop

Lokale IVN afdeling Nieuwegein-IJsselstein en basisschool de Toonladder vonden elkaar in het idee van een Tiny Forest. Wethouder Marieke Schouten was ook erg enthousiast en onderschrijft het belang van meer biodivers groen in de gemeente. Met elkaar is gekeken naar een geschikte locatie in de buurt van basisschool de Toonladder zodat leerlingen helpen met het planten van het minibos en er vervolgens les in krijgen.

Doel: 200 Tiny Forests in vier jaar

Door verstedelijking, digitalisering en ons drukke bestaan is de kloof tussen mens en natuur groter dan ooit. IVN werkt aan een wereld waarin contact tussen mens en natuur vanzelfsprekend is. Een Tiny Forest is bij uitstek geschikt om mens en natuur te verbinden. IVN Natuureducatie wil dat elke buurt zijn eigen minibos krijgt, zo komt de natuur in steden steeds dichterbij. Samen met andere gemeenten draagt gemeente Nieuwegein haar steentje hieraan bij.