Noord-Holland
Biodiversiteit
maandag05dec2016

Tiny Forest Zaandam zoekt vrijwilligers!

Ook zo benieuwd of een Tiny Forest de natuur écht helpt? Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die het leuk vinden om te helpen bij het onderzoek naar de biodiversiteit van Tiny Forest Zaandam. Met dit wetenschappelijke onderzoek brengt Alterra de biodiversiteit van een Tiny Forest in kaart. Vind jij het leuk om in 2017 een aantal dagdelen te helpen met het in kaart brengen van de soorten? Neem dan contact op met Fabrice Ottburg van Alterra Wageningen via fabrice.ottburg@wur.nl.

Wat is een Tiny Forest?

Vorig jaar plantte IVN samen met de gemeente Zaandam, buurtbewoners en scholen het eerste Tiny Forest van Nederland. Een Tiny Forest is een klein, dichtbegroeid en inheems bos. Op de oppervlakte van een tennisbaan (+\- 225 m2) staan 600 bomen, van 36 verschillende inheemse soorten. Twee scholen hebben dit bos in Zaandam geadopteerd en krijgen daar ook natuurlessen van het Zaans Natuur en Milieucentrum. Voor een beeld bij een Tiny Forest, zie de afbeeldingen onderaan de pagina en kijk op de Tiny Forest NL pagina's. Voor een goed beeld en overzicht van het project in het algemeen bekijk je dit filmpje van 5 minuten:

Wat houdt het onderzoek in?

In januari 2017 start Alterra met een wetenschappelijk onderzoek. Zij gaan een jaar lang de biodiversiteit monitoren en zijn op zoek naar vrijwilligers die het leuk vinden daar bij te helpen. Het onderzoek richt zich op het in kaart brengen van vaatplanten, bodemdiertjes, (zang)vogels, kleine zoogdieren, amfibieën, insecten, bestuivers en boomgroei. Alterra gaat elke maand één dag monitoren en is daarnaast nog een dag per maand in Zaandam om vrijwilligers te begeleiden bij het monitoren van de biodiversiteit. Vind jij het leuk om meer te leren over Tiny Forest en te helpen bij het in kaart brengen van de biodiversiteit? Neem dan contact op met Fabrice Ottburg van Alterra Wageningen via fabrice.ottburg@wur.nl.

Tiny Forest in beeld

Het jongetje op de eerste foto en het meisje op de tweede foto staan op precies dezelfde plek, alleen zitten er 10 maanden tussen. Het bos groeit snel en nu willen we dus weten of die snelle groei leidt tot toename in biodiversiteit. Doe je mee?

Tiny Forest 10 december 2015