Voedselbosje zoekt plek om wortel te schieten

Oproep!

Kan jullie schoolomgeving een stuk groener? Wil je kinderen op een uitdagende en vernieuwende manier leren hoe voedsel groeit? IVN Natuureducatie en Jong Leren Eten Limburg zoeken schoolpleinen in Limburg waar een Voedselbosje dit najaar wortel kan schieten en tot bloei mag komen. In ruil voor een stuk van jullie plein of tuin en feedback op het toegepaste lesmateriaal ontvangen jullie een gratis mini voedselbos!

Wat is een Voedselbosje?

Een Voedselbosje heeft een omvang van 30 vierkante meter en bestaat uit 20 tot 25 soorten planten, struiken en bomen. Alle soorten zijn vast, dat wil zeggen dat ze het hele jaar staan en anders terug komen na de winter. Van amandelboom tot bramenstruik en van citroenmelisse tot colakruid. De  verschillende soorten bomen, struiken, bodembedekkers, klimplanten en kruiden in de voedselbosjes zijn deels of helemaal eetbaar. Een Voedselbosje is een heerlijke plek voor vlinders, vogels, bijen, kleine zoogdieren én mensen.

In het bijbehorende educatietraject leren de kinderen:

• Wat een Voedselbosje is en hoe dit te verzorgen.
  • Waarom dit goed is voor de natuur, de biodiversiteit, het klimaat en jezelf.
  • Van alles over eetbare planten.
  • Natuur beleven.
  • Voedsel te oogsten en dit te verwerken tot een gerecht.

Hoe kan ik meedoen?

Zie jij een Voedselbosje op jouw locatie helemaal zitten? Laat ons weten waarom juist jullie de meest geschikte plek zijn voor een Voedselbosje. Uit de inzendingen kiezen wij twee locaties. Stuur met je reactie een aantal foto’s van de locatie mee naar m.lommen@ivn.nlAanmelden kan tot maandag 14 september 2020. De plantdag zal in november 2020 plaatsvinden.