Limburg
Natuur in de Buurt
vrijdag22nov2019

Tweede Tiny Forest aangelegd in Weert

Op 21 november plantten leerlingen van  IKC Leuken uit Weert een Tiny Forest. Tiny Forest volgt de revolutionaire Miyawaki-bosbouwmethode van Shubhendu Sharma. Het bos brengt de natuur in de stad dichtbij, en geeft jong en oud de kans om de wildernis in hun eigen wijk te ontdekken.

Afgelopen weken werd aan de Tromplaan aan de zijde van het winkelcentrum de grond al gereed gemaakt, voor het Tiny Forest, een dichtbegroeid, inheems oerbos van 200 m2. Het leukste werk, het planten van de bomen mochten de leerlingen doen. Samen met vrijwilligers zetten zij de negenendertig verschillende soorten bomen in de aarde. In totaal zo’n 950 boompjes. Tijdens de aanleg spatte hun enthousiasme en betrokkenheid er vanaf. Vooraf zagen sommigen er nog wel tegenop, maar eenmaal aan het planten wisten ze niet van ophouden.

Wethouder Geert Gabriels: “Vanaf 2018 is biodiversiteit een specifiek benoemde  wethouderspost waar we meteen werk van maken. Ik stroom over van enthousiasme over dit concept van Tiny Forest. Er zit alles in, bos, lucht, natuureducatie, blijheid, een prachtig verhaal.”

In gemeente Weert is al een Tiny Forest gerealiseerd bij Brede School Moesel. In de toekomst worden er in Weert nog drie Tiny Forests gerealiseerd.

2e plantdag TF Weert