‘We hebben zestig paar regenlaarsjes in de gang staan’

‘We hebben zestig paar regenlaarsjes in de gang staan’

Gelderland 15 september 2021

Buitenles is gezond en goed voor de leerprestaties van de kinderen. Daarom kiezen steeds meer scholen in Gelderland ervoor om buitenles een integraal onderdeel te maken van hun lesmethode. Obs de Expeditie in Dieren is zo’n school: vier jaar geleden gooiden ze het roer om en koos de school voor ontdekkingsgericht onderwijs: zelf leren en doen staan altijd centraal. En geen betere plek om dat te doen dan buiten: op het (groene) schoolplein, het nabijgelegen voetbalveldje of in het bos op vijf minuten loopafstand. We spreken Karin Brunsveld, leerkracht van groep 3/4/5, over haar ervaringen.

obs

Waarom kiezen jullie voor buitenles?

‘Simpel: het heeft meerwaarde voor onze leerlingen. Dat zien we aan het plezier dat de leerlingen hebben als ze buiten zijn, maar ook aan de resultaten. Sommige leerlingen vinden het moeilijk om stil te zitten aan een tafeltje. Hen zie je tijdens een buitenles juist opbloeien.’

Hoe richten je de buitenlessen in?

‘We doen elk jaar mee met de Nationale Buitenlesdag: op die dag geven we alle lessen, van taal tot rekenen, buiten. Dat is hartstikke leuk voor één dag per jaar, maar voor ons werkt een paar keer per dag kort naar buiten het best. Afgelopen dinsdag stond spelling op het programma. In de klas gaf ik instructie, op het plein gingen de leerlingen aan de slag met verwerking. We deden een estafettespel: kinderen lazen een woord, sprongen naar één van de hoepels op de grond en schreven het woord onder de juiste categorie op. Het vraagt niet veel voorbereiding, maar het is een stuk spannender dan een hele les binnen.’

‘We gaan niet alleen voor spelling of rekenen naar buiten, maar we besteden ook aandacht aan natuur. Met opdrachtjes als ‘zoek tussen de stoeptegels naar plantjes’ en ‘meet de schaduw van een boom’ leren onze leerlingen op een laagdrempelige meer over hun omgeving. Daarnaast hebben we de luxe dat het bos (Nationaal Park Veluwezoom) maar vijf minuutjes lopen is.’

exp

Hoe reageren leerlingen op de buitenlessen?

‘Toen we net begonnen met buitenlessen, sprongen een aantal leerlingen een gat in de lucht als ze naar buiten mochten, anderen trokken juist een vies gezicht. Inmiddels is het normaal geworden en weten de leerlingen: dit is een standaard onderdeel van de schooldag.

Toen ik hier drie jaar geleden kwam werken, waren de buitenlessen ook voor mij best even wennen. Wij werken met een digitale lesmethode in de klas. Ik vond het spannend om die methode af en toe los te laten, bang om het leerdoel niet te behalen. Maar dat is natuurlijk niet waar: je behaalt het leerdoel op een andere manier. Ik heb leren vertrouwen op mijn eigen kunnen. Het is een kwestie van doen en er komen allerlei praktische dingen bij kijken waar ik van te voren nooit aan had gedacht. Als de containers geleegd worden, dan is het door het lawaai niet handig om naar buiten te gaan. Daarom weet ik inmiddels precies wanneer de containers geleegd worden.’

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

‘Buitenlessen zijn en blijven een integraal onderdeel van onze school. Ook willen we ons schoolplein groener maken met natuurlijke speelaanleidingen en houten toestellen. We hebben al een mooi begin gemaakt door fruitbomen, planten en kruiden te planten en een waterput met pomp te installeren. Heerlijk om de kinderen te zien klooien in de modder. In de gang hebben we zestig paar regenlaarsjes staan, dus vies worden mag bij ons op school.’

Deel deze pagina